مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي گفت: رتبه دوم تولید سنجد کشور به آذربایجان شرقی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، اسكندري با اشاره به اینکه ايران، با توليد سالانه 18 ميليون تن محصولات باغي، مقام هشتم توليدات باغي در بين كشورهاي مختلف جهان را به خود اختصاص داده است افزود: ایران در زمينه توليد 14محصول باغي جهان ، رتبه‌هاي اول تا دهم دنيا را تصاحب كرده است.

وی بابیان اینکه بخش باغباني كشور با 17درصدسطوح زيركشت، 18درصد توليدو25درصدارزش افزوده همچنين 20درصد اشتغال و به تنهايي80 درصد صادرات بخش كشاورزي را به خود اختصاص داده است افزود: آذربايجان شرقي 55/5 درصد از وسعت اراضي كشور را داراست كه از نظر كاربري اراضي 19درصد از مساحت استان، زيركشت محصولات زراعي و باغي قرار دارد و از اين لحاظ رتبه دوازدهم كشوري بين استان‌هاي كشور را حائز است اما از اين ميزان سطوح كاربري با داشتن 110 هزار هكتار باغ‌هاي درختان مثمر در توليد 16 محصول باغي، رتبه‌هاي اول تا پنجم را به خود اختصاص داده است.

مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزی افزود: آذربایجان شرقی در توليد زردآلو و زالزالك رتبه اول، سيب، بادام، گوجه، توت، سماق، زغال اخته، آلبالو و سنجد رتبه دوم، انگور و گلابي سوم، گردو، گيلاس، فندوق و گل محمدي رتبه پنجم كشوري را به خود اختصاص داده است و با توليد 2/6 درصد از توليدات باغي كشور رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه رتبه دوم تولید سنجد کشور به آذربایجان شرقی اختصاص دارد افزود: بالغ بر 530 هکتار باغ سنجد در استان وجود دارد که آذربایجان شرقی با تولید بیش از 3 هزار و یکصد تن سنجد ، رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.

اسکندری با بیان اینکه 470 هکتار باغات بالغ سنجد بصورت متمرکز ، پراکنده و حاشیه ای وجود دارد افزود: به طور متوسط از هر هکتار 1475 کیلوگرم سنجد حاصل می شود. وی با بیان اینکه محصول تولیدی در استان از کیفیتی مناسب برخوردار است ادامه داد: با توجه به سازگاری این گونه باغی به شرایط اقلیمی و محدودیت های کم آبی و حتی تحمل اراضی با محدودیت های آهک و حاصلخیزی فقیر سنجد ، یک گونه متحمل و ارزشمند محسوب می شود .

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه شهرستان آذرشهر بیشترین سطح زیر کشت سنجد در آذربایجان شرقی را داراست ادامه داد: شهرستانهای اسکو ، شبستر ، تبریز و میانه در رتبه های بعدی قرار گرفته اند./ع

برچسب ها: تولید ، محصول ، باغی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.