نخستين کنگره بين المللي امام علي النقي (ع) در بیانیه ای تاکید کرد: کنگره بين المللي امام علي النقي (ع) حاصل تلاش جمعي از دلدادگان دهمين پيشواي شيعيان (ع) بود که با هدف گردآوري و توليد محصولات انديشه‌اي و فرهنگي درباره آن امام همام (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، نخستين کنگره بين المللي امام علي النقي (ع) در پایان فعالیت خود بیانیه ای را منتشر کرد.
 
متن بيانيه به شرح زير است:
 
بسم الله الرحمن الرحيم
 
نخستين کنگره بين المللي امام علي النقي (ع) حاصل تلاش جمعي از دلدادگان دهمين پيشواي شيعيان (ع) بود که با هدف گردآوري و توليد محصولات انديشه‌اي و فرهنگي درباره آن امام همام (ع) برگزار شد.
 
شرايط سياسي و اجتماعي دوره زيست نوراني امام هادي (ع) و سختگيري‌ها و محدوديت‌هاي اعمال شده بر ايشان باعث شده است که برگرفته‌هاي شيعيان از درياي معرفت ايشان کم شمار باشد. اما همين شمار اندک معارف در دست، بن مايه‌هاي قوي براي انديشه‌ورزي و هنر آفريني بوده است که ميراث تشيع درباره امام علي النقي (ع) را تشکيل مي‌دهد.
 
در نخستين کنگره بين المللي امام علي النقي (ع) کوشيده شد با فراخوان انديشمندان و هنرمندان به ارسال آفريده‌هاي خود در قالب‌هاي مقاله، شعر کلاسيک، شعر سپيد و آزاد، داستان، نثر ادبي، نوحه، سرود و ترانه، گرافيک و نقاشي، بخشي از اين ميراث گرانبهاي معاصر گردآوري شود تا بازتابي از ميزان ارادت شيعيان آن امام مظلوم (ع) به نمايش گذارده شود.
 
نتيجه اين فراخوان تا دهم مهرماه 1391، ارسال بيش از 1340 اثر از همه استان‌هاي ايران اسلامي و کشورهاي آذربايجان،‌ انگليس، بحرين، عراق، کويت و لبنان از طريق پايگاه اينترنتني کنگره، پست الکتروني و يا ارسال پستي به دبيرخانه بود که از 110 عنوان مقاله، 610 قطعه شعر کلاسيک، نيمايي، سپيد و آزاد، 106 عنوان داستان،‌97 قطعه نثر ادبي و 415 اثر گرافيک، خوشنويسي و نقاشي تشکيل شده بود.
 
پس از پايان مهلت ارسال آثار، نوبت به داوري آنها رسيد با توجه به حجم آثار و رويه موجود در چنين آيين‌هايي، داوري در دو مرحله مقدماتي و نهايي انجام شد و براساس نظرات استادان و بزرگان، برگزيدگان هر بخش شناسايي شدند. ضمن اينکه داوري بخش بين الملل در شاخه‌هاي شعر به زبان عربي فصيح و محلي در کشور عراق و داوري بخش بين الملل در رشته گرافيک، در کشور لبنان انجام شد.
 
دبيرخانه نخستين کنگره بين المللي امام علي النقي (ع) بر خود لازم مي‌داند با تشکر از شرکت کنندگان ارجمند، نکاتي را براي تداوم و تعالي اين حرکت شور انگيز متذکر شود:
 
1- آفرينش هنري درباره آموزه‌ها و سيره امام هادي (ع) مستلزم در دسترس بودن منابع انديشه‌اي، تاريخي و ديني قابل اعتماد است بنابراين لازم است ضمن شناسايي و بازنشر ميراث تاريخي انديشمندان درباره آن حضرت (ع)، خلا‌ء‌هاي داده‌هاي مورد نياز هنرمندان شناسايي و تامين شود تا امکان آفرينش اثر ادبي و هنري فاخر درباره امام علي ابن محمد (ع) بيش از پيش مهيا گردد.
 
2- آفرينش آثار هنري درباره ائمه (ع)، داراي ظرافت‌هاي دقيقي است که مهمترين آنها، دارا بودن معرفت کافي نسبت به ابعاد انديشه‌اي و اجتماعي شخصيت آن بزرگان است بنابراين لازم است هنرمندان، به آفرينش آثار تنها بر اساس جوشش احساسات پاک خود اقدام نکنند و پس از پروراندن اين شور دروني در بحر معرفت و آميختن آن با شعور ديني، به آفرينش بپردازند، بديهي است که اثر هنري شور انگيز و شور افزا در بلنداي تاريخ به هدايت محبان اهل بيت (ع) خواهد پرداخت.
 
3- هيئت‌هاي مذهبي و گردانندگان آنها يکي از بسترهاي مهم توليد محتواي صوتي شور انگيز و آگاهي آفرين درباره امام هادي (ع) هستند که در يک سال گذشته توجه ويژه‌اي به بزرگداشت ايشان (ع) نشان داده‌اند. تداوم اين توجه و استفاده از اشعار قوي و پر محتوا درباره آن حضرت (ع)، مي‌تواند به اقبال بيشتر همگان به وجود پر برکت امام علي النقي (ع) بيانجامد.
 
4- بسياري از زمامداران در طول حيات نوراني پيشوايان شيعه (ع)، تنگناها و سختي‌هايي را بر آن بزرگواران تحميل کرده‌اند که نتيجه آن، کم سعادتي شيعيان در بهره‌برداري حداکثري از گنجينه معارف ايشان بوده است، اين مسئله همت و تلاش مضاعف شيعيان را در توليد محصولات انديشه‌ا ي وهنري درباره آن امامان (ع) مي‌طلبد تا توطئه تاريخي دشمن براي بهره‌گيري کمتر از فيض وجود ايشان (ع) خنثي گردد بنابراين لازم است درباره ديگر پيشوايان نظير امام محمد بن علي الجواد (ع) و امام حسن بن علي العسگري (ع) چنين کنگره‌هايي برگزار گردد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بیانیه ، کنگره ، امام هادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار