یکی از مهم‌ترین نکاتی که اکثر کشاورزان به آن بی‌توجه هستند، این است که بهره‌برداری مداوم برای تولید حداکثری، موجب نارسایی‌ در برداشت محصول می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکززنجان یک کارشناس کشاورزی گفت: در حالت کلی در زراعت دیم وآبی ،عواملی همچون عدم رعایت شیب و تاریخ کاشت، میزان و پراکنش نامناسب بارندگی، عدم توجه به حاصل‌خیزی خاک و کمی مواد آلی، آفات و بیماری‌ها،هزینه بالای نهاده‌ها و قیمت متغیر محصول، بالا بودن هزینه کارگری، ریزش محصول و عدم توجه به توصیه‌های فنی کارشناسان،ازموانع عمده تولید محصول کشاورزی در استان می‌باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه مصرف بهینه کود بر اساس توصیه‌های حاصل از تحقیقات و همچنین ترویج استفاده از کودهای آلی در مزارع، باید در سرلوحه مدیریت زراعی استان قرار گیرد،افزود:تغذیه بهینه و مصرف متعادل کودها یکی از مهم‌ترین، مؤثرترین و اقتصادی‌ترین عوامل مؤثر در افزایش تولید محصولات زراعی و باغی و بهبود کیفیت آن‌ها است.

وی ادامه داد:اگرچه دربسیاری ازموارد عناصرمورد نیازگیاه برای تولید مناسب در اکثرخاک‌های زراعی وجود دارد،اما بهره‌برداری مداوم به خصوص تلاش برای تولید حداکثر محصول در سال‌های اخیر موجب بروز نارسایی‌هایی در برداشت محصول نامناسب، چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی شده‌ است.

این کارشناس یادآور شد: اگر یافته‌های پژوهشی و تحقیقاتی در مورد مصرف متعادل کودها به ویژه مصرف کودهای ریزمغذی در سطح کشور همگانی شود و در کنار آن محلول‌پاشی عناصر فوق در طول فصل رشد انجام پذیرد، مشکلات اصلی خاک‌های زراعی کشور مرتفع می‌شود، به گونه‌ای که می‌توان گفت یکی از عوامل افزایشی عملکرد و بهبود خواص کیفی تولیدات کشاورزی در سال‌های اخیر، توجه به تغذیه متعادل و مصرف بهینه کودهای شیمیایی به ویژه ریزمغذی‌ها بوده ‌است./س

برچسب ها: نارسایی ، برداشت ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.