نگاهی به سنگربانان دژهای شکننده

این دژهای مستطیل سبز که رو به روی هم قرار گرفته اند و به نوعی رقیب هم محسوب می شوند نگهبانی دارند که به گلر یا دروازه بان از آن ها یاد می شود.


به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران یکی از پست های مهم و حساس فوتبال دروازه بانی است شغلی با دنیایی از استرس که جزو حساس ترین کارهای فوتبالی است، آمارها نشان می دهد در گذشته گلرهای قوی تری حافظ دروازه های تیم ها بوده اند، گلرهایی که گل های کمتری دریافت می کرده اند و دروازه هایی که کمتر باز می شده اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند گلر یک تیم باشگاهی می بایست راه زیادی دارد تا بتواند به تیم ملی راه پیدا کند. مسیری که بسیاری از گلرهای ایرانی خیلی زود طی کردند . البته خیلی زود هم از تیم ملی کنار گذاشته شدند.

البته از طرف دیگر نیز برخی اعتقاد بر این دارند که به محض تماشای استعدادی باید آن را کشف و به مرحله سطح اول کشور رساند تا از روزهای اوجش فاصله نگیرد و این استعدادها را در فضایی به وسعت ملی به نمایش بگذارد.

حال قصد داریم در ادامه این گزارش به عواملی که می تواند در پرورش یک گلر خوب و حرفه ای اثر گذار باشد، اشاره کنیم.

*آموزش در سنین پایه

فوتبال علاوه بر استعداد ذاتی به عامل مهم و اثر گذاری چون آموزش احتیاج اساسی دارد. آمار و تجربه و مشاهدات، نشان می دهد در کشورهایی که به فوتبال در سنین پایه اهمیت ویژه ای نشان داده شده است، این عرصه ورزشی در سنین بزرگسالان پیشرفت به مراتب بالاتری خواهد داشت.

به طور مثال از بین کشورهای آسیایی تیمی هم چون کره جنوبی تمرکز ویژه ای بر روی فوتبال پایه خود دارد و از همان کودکی به دنبال کشف استعدادهای بزرگی است.

*زمین مناسب

همیشه عوامل محیطی نیز تأثیر زیادی بر روی یک گلر خوب شدن، دارد. هنگامی که کم و کاستی از لحاظ فنی مطرح نباشد بحثی با اهمیت ویژه ای هم چون زمین مناسب مطرح می شود.

وقتی زمین تمرین مناسبی دراختیار بازیکنان و از جمله یک گلر نباشد، علاوه بر مصدوم شدن، بازدهی تمرینات ارائه شده نز تا حد بسیار زیادی پایین می آید.

*مربی دروازه بان ها

از جمله مهمترین عوامل تأثیر گذار بر عملکرد یک گلر حضور یک مربی دروازه بان های خوب در کنار تیم هاست، در کنار سرمربی و مربی یک تیم حتما میبایست یک مربی دروازه بان فنی و با تجربه نیز حضور داشته باشد.

مربی دروازه بان اصولا خودش در گذشته گلر بوده است و از این حیث با شرایط این رشته خاص آشنایی زیادی دارد و می تواند هم از لحاظ فنی و هم احساسی کمک حال یک گلر باشد.

*ماساژور و فیزیوتراپ

همه بازیکنان یک تیم نیازمند حضور افرادی هستند که از لحاظ بدنی آنها را آماده کنند و در صورت مصدومیت نیز درمان های قدم به قدم و لحظه ای برای آن ها در نظر گرفته شود تا در عین اینکه از افزایش مصدومیت جلوگیری می شود، مصدومیت قبلی نیز بهبود یابد.

در گذشته کمتر به این مسئله اهمیت داده می‌شد و در کمتر تیمی شاهد حضور افرادی با شغل ماساژور یا فیزیوتراپ بودیم ولی رفته رفته و با عملی تر شدن این رشته ورزشی حضور چنین افرادی در کنار کادر فنی تیم ها به بهتر شدن عملکرد همه بازیکنان و از جمله یک گل کمک شایانی می‌کند تا علاوه بر کار کرد فنی و روحی در زمین مسابقه از لحاظ بدنی آمادگی در سطح بالایی داشته باشند.

* راه یابی سریع به سطح اول فوتبال

یکی از ایراداتی که به جذب بازیکنان و از جمله گلرها به تیم های ملی گرفته می‌شود، سرعت عمل در این راه یابی است.

چراکه رسیدن به سطح اول فوتبال کشور نیازمند این است که سختی و تلاش زیادی در خصوص استمرار تمرینات خاص انجام شود.

 راه یابی غیر اصولی بازیکنان و ازجمله گلرها به سطح اول کشور بیشتر از اینکه به فوتبال کشور کمک کند در درجه اول باعث عدم موفقیت و مهره سوزی خود بازیکن و درجه بعدی به ضرر فوتبال ملی است.

*تاکتیک دفاعی یا هجومی

یکی دیگر از شرایط که می‌تواند درخشش یک گلر را نشان دهد، تکنیک دفاعی تیم هاست، طبیعی است هرچقدر تیم ها دفاعی بازی کنند یک گلر کمتر گل می‌خورد و عملکرد بهتری دارد.

شاید به همین خاطر باشد که در سیستم های دفاعی 2، 5، 3 یا 2، 4،‌4 ، گلرها با تعداد گل خورده کمتر درخشش بالاتری داشته باشند.

ولی رفته رفته با تهاجمی تر شدن تیم ها و تغییر سیستم های بازی، دفاع تیم ها به صورت خطی و شکننده تر شوند تا میزان گل خورده تیم ها افزایش یابند و از این حیث شاید معیار خوبی برای عملکرد فعلی دروازه بان ها وجود نداشته باشد چرا که آن ها در فضایی سراسر حمله حتی اگر خوب هم کارکنند گل می‌خوردند.

البته علاوه بر عوامل فوق عاملی بنام شانس و کمک های تیر دوازه از جمله مهمترین امداد هاست که می‌‌توان به داد یک گلر برسد.

چه بسیار توپ ها و شوت های خوبی که البته با همت این تیر دروازه های قدرتمند به گل تبدیل نشده اند.

بهر حال شانس هم در گلری از اهمیت خاصی برخوردار است، مخصوصاً در بسیاری از موارد جهت گیری در ضربات پنالتی اهمیت زیادی دارد، به طور مثال هملوت دوکادام دروازه بان تیم فوتبال استوا بخارست رومانی رکورد مهار 4 پنالتی پیاپی در فینال لیگ قهرمانان اروپا را دارد.

*‌ وقتی گلرهم گل می‌زند

در گلری مهار توپ و جلوگیری از ورود آن به دروازه، وظیفه اصلی دروازه بان است ولی باید پذیرفت که گل هایی که توسط یک گلر درون دوازه تیم حریف می‌نشیند جذابیت دیگری دارد.

روجریوسنی دروازه بان 38 ساله سائوپولو برزیل، 103 گل برای تیم خود به ثمر رسانده و پرگل ترین دروازه بان است.

*چاق بودن، خوب است یابد

اگرچه شاید همیشه در بازی های گل کوچک، چاق ترین فرد را به عنوان گلر انتخاب می‌کردند که هم حجم زیادی از دروازه را اشغال کند و هم بابت تحرک زیاد اذیت نشود، ولی امروزه می‌دانیم که یکی از حساس ترین پست های فوتبال که تناسب اندام و تمرینات دشوار، مخصوص آن می‌باشد، گلری است./ق

برچسب ها: دروازه ، فوتبال ، مرحله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار