بر اساس پیش بینی ها تا سال 2025 نزدیک به 11 درصد از کل جمعیت ایران در سنین بالای 60 سال قرار خواهند گرفت که این امر موجب بروز معضلاتی از جمله وابستگی به نیروی کار خارجی می شود.

عزت سام آرام در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر بیش از 20 درصد جمعیت کشورهای توسعه یافته بالاتر از 60 سال سن دارند و این نسبت تا سال 2050 به 4/32 درصد جمعیت کشورهای توسعه یافته خواهد رسید.
وی افزود:‌ بر اساس همین پیش بینی ها تا سال 2025 نزدیک 11 درصد از کل جمعیت ایران در سنین بالای 60 سال قرار خواهند گرفت و این نسبت تا سال 2050 به 26 درصد خواهد رسید یعنی بیش از یک چهارم کل جمعیت ایران سالخورده خواهند بود.
سام آرام با اشاره به اینکه این تحول بزرگ مستلزم توسعه قابل ملاحظه اقدامات حمایتی و تامینی برای این گروه است تصریح کرد: کشور ما در حال رو به رو شدن با الگوی ما بعد گذار جمعیتی است که با ادامه روند فعلی سیاست های جمعیتی، وابستگی ایران به نیروی کار خارجی قطعی است.
عضو گروه علمی رفاه اجتماعی موسسه ی رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه انتقال جمعیتی تحولی بنیادین و فراگیر است که دیر یا زود هر کشوری آن را تجربه خواهد کرد خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورها به دلیل ناهماهنگی زمانی گذار جمعیتی با تحولات اقتصادی و اجتماعی و اتخاذ نکردن سیاست های اقتصادی-اجتماعی متناسب با آن مسائلی بروز خواهد کرد که اگر در مورد آن ها چاره اندیشی نشود بحران های حادی ایجاد می شود که مقابله با آن آسان نخواهد بود./ل

برچسب ها: سن ، کار ، خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار