ویرانی کانون خانواده موجب سقوط کودکان فراری در چنگال سود جویان با جهشی بزرگ در باتلاق آسیب های اجتماعی می شود.

مجید ابهری دکتر علوم رفتاری و آسیب های اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: از بین رفتن کانون خانواده فرزند گریزی را به همراه دارد. در حالی که در این جریان پسران زیر 15 سال و دختران در تمام گروه سنی زمانی که آنها به جای کانون خانواده، دیگران را پناهگاه خود انتخاب کنند فراری محسوب می شوند. دختران فراری با جذب باندهای خود فروشی و پسران فراری در باندهای قاچاق، اعتیاد و تبهکاری عامل بزرگی در ترویج آسیب های اجتماعی و تهدیدی بزرگ برای به خطر افتادن همسالان ودیگران خواهند شد.

وی افزود: افزایش15 درصد فرار دختران که دلیل عمده ی ان دوستی های خیابانی، روابط اینترنتی و عاطفی ست و یا به طور کلی افزایش فرار کودکان، باعث کاهش امنیت و گسترش فسادهای اخلاقی و اجتماعی، افزایش بیماری های روحی و روانی، ناهنجاری های رفتاری، تضعیف باورهای مذهبی، کاهش اعتماد و افزایش آسیب های اجتماعی درجامعه می شود.

ابهری در ادامه گفت: دزدی، قتل، فحشا، خرده فروشی، تکدی گری و بزهکاری از عوارض فرار از خانه است. در حقیقت 7 درصد آسیب های اجتماعی به کودکان فراری و 93 درصد به موارد دیگر تعلق دارد.

وی در ارتباط با نقش فرار کودکان از کانون خانواده و تاثیر آن ها بر همسالان و جامعه گفت: کودکان فراری به دلیل این که قربانی افرد سود جو شده اند. اقدام به فریب و تجاوز دختران یا اعتیاد دانش آموزان در مدارس می کنند. با این تصور که دیگران نیز باید مانند ما آینده ای سیاه، شوم و پر خطر داشته باشند و به طور کلی برای انتقام ازجامعه افرد دیگر را قربانی عقده های درونی خود می کنند.

ابهری در ارتباط با چگونگی عملکرد کودکان فراری در جامعه و حضورشان در استان ها و ناطق تهران گفت: در سطح کشور استان های تهران، کرمانشاه، هرمزگان، زاهدان و در مناطق تهران، شمال شهر از میدان انقلاب به بالا برای کار و برای اقامت مناطق جنوب شهر از جمله پایین، مرتضی گرد، شهرک های احتمالی ومحله های حاشیه ای تهران، کودکان فراری حضور دارند.

وی در خصوص راه های پیشگیری آسیب های حاصل از فرار کودکان گفت: باید با جمع آوری و سازماندهی کودکان فراری از گسترش این آسیب ها و معضل بزرگ جلوگیری کرد. بهترین راه طبقه بندی آنها با توجه به تخلف هایشان است. از دیگر راه های پیشگیری از این آسیب ساماندهی آنها، آموزش کار مناسب درقالب گروه های حرفه ای و شغلی با درآمد مشخص و کافی است. در واقع باید درمان و پیشگیری از آسیب این کودکان تا قبل از 16 سالگی جدی گرفته شود. در غیر این صورت بعد از آن خیلی دشوار خواهدبود.

وی با اشاره به آثار مخرب حضور کودکان فراری و آینده آنها بر جامعه گفت: این کودکان درسنین جوانی عاملی بزرگ، برای ترویج و ایجاد آسیب های اجتماعی اند. با جلوگیری از ازدواج و حضور آنها در جامعه می توان با درمان و ساماندهی مناسب به طور چشم گیری از این آسیب پیشگیری کرد.

* ابهری در پایان در خصوص راه های پیشگیری از ازدواج های ناموفق و افزایش طلاق در این باره گفت: نهادهایی قضایی و آگاهی، روان پزشک و مشاوره های بهترین و مناسب ترین همراهان و یاری کنندگان برای پیشگیری از ازدواج های ناموفق و افزایش طلاق هستند. با مراجعه به این نهادها و کسب آگاهی و شناخت و استفاده از تجربه ی دیگران با شناسایی جوانان که در کودکی خانواده گریز بودند به طور چشم گیری می توان از وقوع این آسیب ها جلوگیری کرد./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار