متخصص علوم تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی كاشان اظهار داشت: فرهنگ و عادات غذايي مردم كشور بسیار نامناسب است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان ، دكتر محسن تقی زاده با اشاره به اینکه سرانه مصرف شكر، نوشابه، روغن و نمك در بين مردم كشور ما بسيار بيشتر از ميانگين مصرف آنها در جهان است، گفت: بر اساس آمار منتشرشده سرانه مصرف شكر هر ایرانی، بيشتر از 30 كیلوگرم است.

وی افزود: ايران از نظر مقدار، دومين وارد كننده شكر در جهان است در حالی که این مقدار شش برابر میانگین مصرف هر فرد در دنیاست.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف نوشابه های غیر الکلی در ایران 42 لیتر و در جهان 10 لیتر است، تصریح كرد: اين در حالي است كه مصرف اين مواد تنها بدليل داشتن انرژي، بدون تامين مواد مغذي ضروري باعث افزايش وزن و سوء تغذيه در افراد مي شود.

به گفته وی، میزان استاندارد مصرف نمك چهار تا پنج گرم در روز است كه ایرانی ها روزانه هشت تا 10 گرم استفاده می كنند.

وی اذعان داشت: مقایسه مصرف سرانه روغن در ایران با سایر کشورها نشان می دهد مصرف سرانه روغن در ایران بسیار بالاتر از میانگین جهانی است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف سرانه روغن در ایران بيشتر از 19 کیلوگرم و مصرف سرانه دنیا 12.5 کیلوگرم است، ادامه داد: بیشترین وابستگی به واردات مواد غذایی را در کشور به روغن داریم و بیش از 80 درصد نیاز داخلی روغن از طریق واردات تأمین می شود.

دکتر تقی زاده اظهار داشت: اگر شیوه مصرف روغن در ایران با سایر کشورها را مورد بررسی قرار دهیم این اختلاف آشکارتر می شود.

وی سرانه مصرف لبنيات در كشورهاي اروپايي حدود ٣٠٠ لیتر و سرانه مصرف آن در بين مردم دنیا 180 ليتر عنوان کرد و یادآور شد: مصرف اين ماده غذايي با ارزش در ايران کمتر از ٨٠ تا ٩٠ لیتر در سال است.

وی، با اشاره به اینكه متاسفانه غذا خوردن در ایران به یك تفریح تبدیل شده، بیان كرد: مردم كشور به آن اندازه كه برای نسخه های داروهای خود پول می دهند برای حفظ سلامتیشان هزینه نمی كنند.

عضو هیات علمی دانشگاه گفت: این موارد همه زنگ خطرهایی هستند كه در صورت بی توجهی به آنها عواقب جبران ناپذیری بزودی گریبان گیر جامعه ایرانی به ویژه نسل جوان خواهد شد.

دكتر تقی زاده افزود: تغییر عادت های تغذیه مردم كشور، با توجه به اینكه این مساله در ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی به عنوان نخستین عامل مرگ و میر در ایران تاثیرگذار است، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی تاکید کرد: بهتر است به عنوان گام اول، عادات غذایی غلط را تغییر داد و ورزش را مهمان خانه ها کرد.

وی، آموزش صحيح، افزایش آگاهی جامعه ازتغذیه خود و عوارض ناشي از تغذيه غلط و پيشگيري از تبليغات مواد غذايي كم ارزش را بهترین راهکار ارتقاء عادت های تغذیه مردم كشور دانست./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.