معاون فرهنگی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری:

بستر سازی برای تولید دانش بومی از اهداف جشنواره بین المللی فارابی

بستر سازی برای تولید دانش بومی، معرفی نقش علوم انسانی، فرصت سازی برای بازنگری و شناسایی و معرفی استعدادهای برتر از اهداف جشنواره مي باشد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛‌ غلامرضا خواجه سروی، معاون فرهنگی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری صبح امروز در ششمین جشنواره بین المللی فارابی که در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد طی سخنرانی گفت: آنچه امروز حائز اهمیت است این است که موضوع علوم انسانی در بررسی از تاریخ انقلاب اسلامی مطرح است که موصوف به دهه پیشرفت و عزت انقلاب است، بنابراین دید رویکردی تاریخی این امر این امکان را می دهد که این پدیده در جایگاه مناسب و درست قرار گیرد.

وی افزود: موضوع علوم انسانی هم اکنون از بحث حاشیه ای خارج شده و در حرکت راهبردی قرار گرفته و آموزش عالی کشور دوره موصوف به بحث هیات های اسلامی را آغاز کرده است.

خواجه سروی تصریح کرد: امروزه علوم اسلامی و جایگاه آن یک ضرورت و عین متن توسعه و پیشرفت است و در این میان جشنواره بین المللی فارابی همچون یک پروژه تبدیل به فرایند شده و علمی موافق ترجمان علمی و عملی در فراز علوم انسانی را مورد توجه قرار داده است.

وی اظهار داشت: البته از وزارت علوم تحقیقات و فناوری غیر این انتظار نمی رود که با استفاده از امکانات به توسعه ظرفیت ها و پیشرفت ها مدد رسانده و در راستای توسعه مباحث اسلامی و انسانی گام های موثر بردارد.

خواجه سروی در ادامه گفت: ارائه گزارش ششمین دوره از جشنواره بین المللی فارابی حاکی از آن است که این جشنواره توانسته آرمانهای مورد نظر را از طریق تاکید بر نظریه پردازی و تقدیر از پژوهشگران به هم آمیخته کنند.

وی به اهداف ششمین جشنواره بین المللی فارابی اشاره کرد و گفت: بستر سازی برای تولید دانش بومی معرفی نقش علوم انسانی، فرصت سازی برای بازنگری و شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در جشنواره بین المللی فارابی از جمله اهداف این جشنواره به شمار می آید.

 وی تصریح کرد: 12 گروه علمی و 15 عضو متخصص در رشته های مختلف در علوم انسانی و 11 داور مستقل از جمله افرادی بودند که به بررسی آثار ارسال شده به دبیر خانه پرداختند.

خواجه سروی تصریح کرد: دو هزار و 998 آثار از داخل و خارج از کشور به دبیر خانه این جشنوار ارسال شد که از این میان 35 اثر یعنی یک و دو  دهم درصد از جمله آثار ارسال شده شایسته تقدیر بوده است.

وی اظهار داشت: هشتاد و یکمین درصد آثار مربوط به آقایان و هیجده و نیم درصد آثار مربوط به خانمها بوده.

همچنین 65/5 درصد آثار مختص بزرگسالان و 34/5 درصد آثار مختص جوانان بوده است.

چنانچه 5 اثر خارجی نیز از جمله آثار برتر در این جشنواره به شمار آمده که از آنها نیز تقدیر می گردد.

وی خاطر نشان کرد: این جشنواره از پیشکسوتان و مترجمان، مصصح نشریه علمی پژوهشی نیز تقدیر به عمل آمده است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار