کارشناس غذا و دارو دانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور گفت: نخستین روش برای جلوگیری از مسمومیت با دود بخاری و گاز حاصله از آن(co2) اطمينان از نصب صحيح وسایل گرمازا و کارکرد مناسب دودکش‌ها در فصول سرما است.

دکتر سمیرا صدیقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: استفاده از وسایل گرمایشی با نزدیک شدن فصل سرما بیشتر شده و همچنین احتمال استفاده نامناسب از این وسایل را نیز افزایش می‌دهد.

کارشناس غذا و دارو دانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور ادامه داد: باید از تماس طولانی‌مدت با این گاز جلوگیری شود زیرا می‌تواند فرد را به بيماری‌های قلبی عروقی دچار کند و در کودکان نیز اختلالات رفتاری و کاهش حافظه را به همراه دارد.

صدیقی با اشاره به جلوگیری از استفاده بخاری‌های بدون دودکش عنوان کرد: تنها در محيط‌هايی که دارای تهويه و جريان مناسب هوا هستند می‌توان از بخاری بدون دودکش استفاده کرد.

وی یادآور شد: نوزادان، افراد مسن، زنان حامله و افرادی که دارای ناراحتی‌های قلبی عروقی هستند چنانچه با این گاز در تماس بوده‌اند حتی بدون علامت، حتما باید معاینه شوند.

کارشناس غذا و دارو دانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور گفت: علايم و نشانه‌های مسموميت با گاز co2 برای هر فرد به صورت متفاوت ظاهر می‌شود.

صدیقی توضیح داد: تمایل ترکیب گاز منوکسیدکربن با هموگلوبین 210 برابر این تمایل برای اکسیژن است بنابراین تنگی نفس علامت اصلی مسمومیت با این گاز است.

وی اظهار داشت: علايم و نشانه‌های مسموميت با گاز co2 در برخی موارد به‌صورت اختلالات گوارشی مانند تهوع و استفراغ در فرد ظاهر می‌شوند و علايم تماس طولانی با منوکسيد کربن، سردرد، گيجی و خواب‌آلودگی است.

کارشناس غذا و دارو دانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: متاسفانه این گاز پس از مسمومیت سبب کاهش شدید قدرت عضلانی در فرد می‌شود و فرد قدرت حرکت و فرار از محیط را ندارد.

صدیقی اضافه کرد: مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور با شماره تماس 335600 و 149 پاسخگوی سوالات شهروندان در زمینه دارویی و کنترل مسمومیت هستند.

 

برچسب ها: بخاری ، مسمومیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.