رئیس اداره غذا و دارو دانشکده علوم ‌پزشکی نیشابور گفت: مقادير بالاي برخي از داروهاي به ظاهر كم‌خطر، مي‌تواند براي فرد كشنده باشد.

سید‌حسین حسینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران  مشهد    افزود: شایع‌ترین علت مسمومیت در کشور ما بروز مسمومیت‌های دارویی است.

وی بیان داشت: هنگام بيماري كودكان مراقب دوز تكراري دارو باشید و بهتر است داروی بیماران افسرده و بیمارانی که تعادل رفتاری ندارند را دور از دسترس کودکان قرار داد.

رئیس اداره غذا و دارو دانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور توضیح داد: به مصرف داروی افراد مسن خانواده نظارت شود زیرا ممکن است داروی خود را به اشتباه یا به‌طور تکراری مصرف کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: بروز مسمومیت توسط برخی از داروها ممکن است منجر به مرگ نشود ولی مقادیر بالای این داروها می‌توانند منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه فرد مسموم شود.

وی یادآور شد: مصرف بیش از حد توصیه شده داروهای مسکن سبب سمیت و تخریب کلیه‌ها می‌شود و داروها باید مطابق توصیه پزشک یا داروساز مصرف شود.

رئیس اداره غذا و دارو دانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: همچنین خانواده‌ها می‌توانند با ايمن‌سازي منازل از بروز مسمومیت جلوگیری کنند.

حسینی عنوان کرد: آب‌کشي ظروف حاوي مواد شيميايي و شوينده قبل از دور انداختن آنها یکی از روش‌های جلوگیری از مسمومیت است

وی اظهار داشت: داروها و محصولات خانگي خطرناك مانند لوله‌بازكن، جوهر نمك، محلول سفيدكننده و لكه‌بر، مواد شوينده و... باید در بسته‌بندي اصلي، با درب بسته و دور از دسترس کودکان نگه‌داري شود.

رئیس اداره غذا و دارو دانشکده علوم‌ پزشکی نیشابور بیان کرد: خانواده‌ها باید از قرار دادن ظروف حاوي مواد شيميايي در كنار مواد غذايي جلوگیری و قبل استفاده از هر نوع مواد دفع آفات برچسب آن را مطالعه و از آن استفاده کنند.

حسینی ادامه داد: باید موادي مانند نفت و بنزين در ظرف اصلي نگه‌داري و از ريختن اين مواد داخل ظروف مربوط به خوراكي و نوشيدني مثل شیشه نوشابه پرهيز شود.

وی اضافه کرد: در برخورد با فرد مسموم باید خونسردی خود را حفظ کرده و از استفراغ تعمدی او جلوگیری کرده و وی را به همراه بسته‌های دارویی مصرفی به بیمارستان انتقال دهید.


برچسب ها: رئیس ، اداره ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.