88 درصد مردم بالاترین میزان اعتماد را به خانواده دارند

در حال حاضر در جامعه ما 88 درصد مردم بالاترین میزان اعتماد را به خانواده دارند و تنها 3/4 درصد دیگران را قابل اعتماد می دانند و این یعنی که ما نگرش معتمدانه به هم نداریم .

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر توفیقی، مدیر گروه آموزش و بهداشت دانشکده پزشکی در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد در خصوص سلامت اجتماعی افزود:سلامت اجتماعی یک واقعیت است که بر اساس آن روابط خود را تنظیم می کنیم و متولی آن، اگر از بعد سلامت فردی نگاه کنیم وزارت بهداشت است.طبیعتا آنچه امروز می بینیم محصول فعالیت ها در دراز مدت است و متاسفانه جریان هایی در جامعه رخ داده که اعتماد سازی از بین رفته است.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم سرمایه اجتماعی ایجاد کنیم باید شبکه های اجتماعی شکل گیرد و ارتباطات در محدوده خانواده نباشد. موضوع سلامت اجتماعی بسیار مهم است و هر جا انحراف از آن صورت گیرد از سلامت اجتماعی دور خواهیم شد.

توفیقی تصریح کرد: یکی از اصلی ترین الگوها برای توسعه اجتماعی ایجاد جریان آزاد اطلاعات در مجموعه خودش است و سیاست گذاران باید به نفوذ ، جریان آزاد اطلاعاتی و همبستگی توجه ویژه داشته باشند بنابراین باید ساز و کارهایی تدوین کرد تا اعتماد در جامعه شکل گیرد.

سلامت اجتماعی نیاز به تحقیق و پژوهش دارد

منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در ادامه افزود : یک نکته مهم این است که باید فضای جدیدی برای بحث سرمایه اجتماعی باز شود و یکی از مهمترین مصادیق آن تغییر سبک زندگی است و باید فضای گفتمانی ایجاد کنیم .

وی گفت : به دلیل اینکه مردم بیشتر درگیر مسائل اقتصادی هستند ، معیشت آنها به همین موضوع اقتصادی برگشته است . ما در برنامه چهارم توسعه یک بندی داشتیم که در آن به سرمایه و  سلامت  اجتماعی در کشور اشاره شده بود و مسئول این امر سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود که تلاشهایی هم در این راه انجام دادند و به دلیل تغییر دولت تلاش ها به نتیجه نرسید و فعالیت ها نیمه کاره ماند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز منحل شد در برنامه پنجم این بند حذف شد .

وی تصریح کرد : در وزارت بهداشت دفتری به نام سلامت اجتماعی وجود دارد که یک سند ملی برای انجام آن در حال پیگیری است و اگر چه جایگاه این دفتر در وزارتخانه است اما جایگاه تعیین کننده ای نیست . سلامت اجتماعی باید مبتنی بر علم و تحقیق باشد تا از طریق آن به سرمایه اجتماعی دست یابیم و در این راه نیاز به پژوهش داریم.

تنها 3/4 درصد مردم کسی غیر از خانواده را قابل اعتماد می دانند

دکتر صفی خانی، کارشناس سلامت در ادامه افزود : سرمایه های اجتماعی از چند مولفه تشکیل می شود اولین عنصری که در سرمایه اجتماعی دخیل است اعتماد اجتماعی است در حال حاضر در جامعه ما 88 درصد مردم بالاترین میزان اعتماد را به خانواده دارند و 49 درصد به دوستان اعتماد دارند و تنها 3/4 درصد دیگران را قابل اعتماد می دانند و این یعنی که ما نگرش معتمدانه به هم نداریم .

وی گفت : مولفه دوم انسجام اجتماعی و مولفه سوم مشارکت اجتماعی است پس اگر بخواهیم سرمایه اجتماعی را شکل دهیم باید انسان سالم داشته باشیم در افق 1404 به این نکته توجه شده که باید الهام بخش باشیم اما چقدر در برنامه چهارم و پنجم به عنوان دولت تلاش کردیم که به الهام بخشی برسیم .

وی گفت : متاسفانه افسردگی و بی تفاوتی در جامعه حاکم شده و در تمام تصمیمات یک سیاست گذار باید سلامت امنیت وجود داشته باشد و برای همه اینها باید برنامه اجرایی داشته باشیم ./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار