کلافه شدم از این پریشانی از این بی‌خوابی شبانه آنقدر دور اتاق می‌چرخم تا سرم گیج می‌رود و آرزویم خوابی راحت و آسوده...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران: به طور کلی خواب کافی و راحت لازمه‌ی داشتن روزی پر انرژی و پر نشاط است و بالعکس آن کم خوابی موجب خستگی، گرفتگی عضلاتی، خواب آلودگی، عدم تمرکز، پایین آمدن کارایی مغز و فراموشی می‌شود.
دانشمندان معتقدند که خواب نادرست و کم خوابی موجب کاهش طول عمر می‌گردد و قدرت حافظه و تصمیم‌گیری را کاهش می‌دهد و حتی کاهش خواب شبانه به مدت نیم ساعت باعث پایین 32 درصدی هوشیاری روزانه می‌گردد و به شدت فعالیت‌های جسمانی را تحت شعاع خود در می‌آورد.
یک کارشناس تغذیه در رابطه با راهکارهایی برای کم‌خوابی گفت: به طور معمول و عامیانه خوردن شام در شب موجب دیر هضم شدن غذا می‌گردد و بهتر است در خوردن شام‌های شبانه زودتر اقدام کنیم و از غذاهای چرب و پرکربوهیدات‌دار پرهیز کنید و لازم به ذکر است که خوردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای، قهوه و نوشیدنی‌های گاز دار می‌تواند خواب شیرین شما را خراب کند.
عامری در ادامه افزود: خوردن یک لیوان شیر داغ در موقع خواب، می‌تواند خواب راحتی را برای شما به ارمغان بیاورد و همچنین عسل، گوشت بوقلمون،‌ سفیده تخم مرغ و مصرف امگا 3 نیز می‌تواند برای بهبود خواب راحت شما موثر باشد.
یک روانشناس فعالیت‌های روزانه را یکی از عوامل بی‌خوابی دانست و گفت: استرس و فشارهای روزانه که موجب مشغول کردن فکرشان به خود می‌شود موجب بی‌خوابی افراد در شبانگاه می‌گردد و هیجانات روز بعد و یا استرس از کاری مهم که قرار است انجام شود نیز می‌تواند خواب آسوده را از فرد سلب کند و لازم به ذکر است که کنترل خواب شبانه به مفهومی کنترل این استرس و هیجانات می‌باشد.
باکری در ادامه اظهار داشت: از دیگر عوامل کم خوابی محیط و پیرامون اطرافمان است که باید آن را به شرایط دلخواه خود دربیاوریم زیرا در محیط شلوغ، غیر خصوصی، پر رفت و آمد آلوده و یا محیط‌های خیلی گرم و یا خیلی سرد خواب راحت به سختی صورت می‌پذیرد.
گفتی است که استفاده از داروهای خواب‌آور و آرام بخش سیستم اعصاب مرکزی را دچار مشکل کرده و وابستگی شدیدی به خود می‌آورد و ترک آن انسان را از روز اول بیشتر در بی‌خوابی و بدخوابی غرق می‌کند./ل
برچسب ها: خوابی ، راحت ، نشاط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار