اسب هایی که به کشور وارد می شوند، عمدتاً نژادهای خالصی نیستند، اما همین اسب ها در حراج های داخلی با 15 برابر قیمت خریده شده و به فروش می رسند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، منصوری رئیس مرکز تحقیقات علوم دامی با بیان این مطلب گفت: صنعت پرورش اسب همیشه در طول تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان، جایگاهی ویژه داشته است. در زمانی شاهد بودیم که از اسب برای باربری و در زمانی دیگر برای حضور در جنگ و سوارکاری استفاده می شد.

وی تصریح کرد: با پیشرفت علم و وسایل نقلیه مکانیکی، اسب آن جایگاه سابق خود را از دست داد و هم اکنون به عنوان یک ابزار ورزشی در رشته سوارکاری از آن استفاده می شود، در صورتیکه می توان در ابعاد مختلفی از آن استفاده کرد که سوارکاری تنها یک بخش از آن است.

منصوری تاکید کرد: امروزه آن چنان که باید پرورش اسب جدی گرفته نمی شود، برگزاری همایش علمی نژادهای اسب اصیل ایران این امکان را فراهم می کند تا این نقصان تا حدودی از بین رود؛ البته با توجه به ذخایر ژنتیکی موجود، قانونی با هدف حفظ و نگهداری منابع ژنتیکی و افزایش منابع دامی شکل گرفت که می تواند در تحقق اهداف مورد نظر یاری رسان باشد.

رئیس مرکز تحقیقات علوم دامی اضافه کرد: به لحاظ قانونی وزارت کشاورزی نیز متعهد شده که نسبت به شناسایی و ارتقای ژنتیکی دام ایرانی قدم های مثمرثمری بردارد.

وی با بیان اینکه حفظ اسب ایرانی یک وظیفه است، گفت: برای حفظ اسب ایرانی به عنوان یکی از منابع ژنتیکی، قانونی مشخص وجود دارد که دولت سازمان های مربوطه را مکلف کرده که متناسب با آن قانون عمل کنند. در راه رسیدن به این خواسته، نظارت می تواند در بالا بردن کارایی این گونه قوانین کمک کند.

منصوری تاکید کرد: یکی از راه هایی که می توان به واسطه آن به منابع ژنتیکی کمک کرد، عملکردی است که انجمن صنفی اسب برای حمایت از اسب ایرانی انجام می دهد.

وی خاطر نشان کرد: موسسه تحقیقات علوم دامی باید با همکاری دیگر سازمان ها بتواند وظیفه اش را در راه حفاظت از نژاد اسب ایرانی به خوبی انجام دهد.

در ادامه علیان کارشناس اسب گفت: موضوعاتی چون بحث ژنتیک اسب ایرانی، بخش هایی چون مرکز استرلیزه کشور که در وزارت جهاد کشاورزی فعال است به موضوع اصلاح ژنتیکی به صورت جدی پرداخته می شود تا به نحوی از انقراض این نژادها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه امروز واردات بی رویه اسب های خارجی آسیبی برای اسب ایرانی است، گفت: متاسفانه اسب هایی که به کشور وارد می شوند، عمدتاً نژادهای خالصی نیستند، اما همین اسب ها در حراج های داخلی با 15 برابر قیمت خریده شده و به فروش می رسند. در ضمن از آنها استفاده ژنتیکی می شود که این عمل به بحث ژنتیک اسب ایرانی صدمه بسیار وارد می کند.
 
علیان ادامه داد: ما در داخل کشور ژن اسب کاسپین را تولید کرده ایم و در ادامه درصدد هستیم که ژن دیگر نژادهای ایرانی را هم تولید کنیم؛ کاری که امیدواریم با حمایت سازمان های مربوطه با سرعت بیشتری انجام شود.

این کارشناس در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در زمان حال در بحث نژاد و اسپرم اسب ایرانی به صورت شبانه روزی کار می شود؛ زیرا با هجمه ای که درباره واردات اسب در حال روی دادن است، اگر اقدامی جدی برای حفظ نژاد اسب ایرانی نشود، با آسیبی جدی در این عرصه روبرو خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در خراسان شمالی از شناسنامه اسب ایرانی رونمایی شد، گفت: خوشبختانه در خراسان شمالی از شناسنامه اسب ترکمن رونمایی شد؛ اتفاقی که به زودی برای دیگر نژادهای ایرانی هم روی خواهد داد.

علیان تاکید کرد: با مذاکراتی که با فدراسیون سوارکاری انجام و با شناسنامه هایی که برای اسب ترکمن تهیه شده آنها می توانند در مسابقات سوارکاری شرکت کنند. اقدامی که سبب انگیزه بیشتر اسب داران برای دریافت شناسنامه خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید انجمن های نژادی شکل گیرد، تصریح کرد: با برنامه ریزی هایی که انجام شده سعی داریم انجمن های نژادی را شکل دهیم تا هم بتوانیم به اعتلای نژاد اسب ایرانی کمک کنیم، هم بتوانیم در این حوزه سرمایه دهی داشته باشیم.

علیان در خاتمه گفت: انجمن هایی چون انجمن نژادی، عرق و تعصب خاصی به اسب ایرانی دارند و همین عامل نیز سبب خواهد شد که بتوانند مسئولیت خود را به بهترین نحو انجام دهند، هرچند برای کنترل واردات اسب هم باید انجمنی با همین عنوان و عملکرد برپا شود./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار