با اجرا و ساخت واکسن های انسانی دامی 95 درصد واکسن ها با فناوری نوین در کشور تولید می شود.

محمدمهدی نژاد نوری، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران گفت:  نودمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف با بررسی چند موضوع در حوزه بهداشتی و علوم انسانی پرداخته شده است.

وی افزود: سه طرح کلان در کمیسیون سلامت در حال مدیریت است که عبارتند از 16 واکسن انسانی، واکسن دام، طیور و آبزیان و پروتزهای عصبی حرکتی برای افراد دچار به ضایعات حرکتی مورد بررسی قرار گرفت.

نژاد نوری تصریح کرد: برای هر سه مورد از این واکسن ها سازمان ها، کارفرماها، ناظر، مجری و کمیته راهبردی و البته تعاریف اولیه و سوالاتی که باید پاسخ داده شود مشخص شد.

وی اظهار داشت: 2 پروژه اول این صحبت یعنی واکسن های انسانی و دامی، آبزیان در فاز صفر قرار دارند و تا سه ماه دیگر جمع بندی می شود و پروژه سوم یعنی پروتز عملیات های اجرایی آن به پایان رسید و بقیه فعالیت ها با تخصیص ردیف بودجه و حمایتی که برای آن در نظر گرفته شد به بازار مصرف روانه می شوند.

مهدی نژاد نوری خاطرنشان کرد: با اجرای این واکسن ها 95 درصد واکسن های کشور با  استفاده از فناوری های نوین در داخل کشور تولید می شوند.

* مرحله اول تامین بودجه برای ساخت واکسن ها توسط وزارت علوم صورت می گیرد
مهدی نژاد نوری در ادامه گفت: با ساخت و ارائه پروتز عصبی یک تحول بنیادی برای مداوای بیماران در داخل کشور ایجاد می شود.

چنانچه البته این امر نشان از توانمندی محققان و دانشمندان کشور است چرا که دنیا هم به این رشته مهم و پیشرفته که در داخل کشور ساخته شده احتیاج دارد.

وی افزود: واکسن های انسانی با محوریت انسیتو پاستور و واکسن های دامی با محوریت انستیتو رازی ساخته می شوند، دانشگاه های علوم پزشکی تهران، تهران و بهشتی جزء دانشگاه های فعال در این زمینه هستند.

وی خاطرنشان کرد: البته تامین بودجه برای ساخت این واکسن ها در مرحله اول توسط خودمان انجام می شود و بقیه نیازهای بودجه با توجه به مصوبه ای که در شورای عالی عتف قرار دارد تامین می شود همچنین شورای عالی عتف نیز برای سال آینده ردیف بودجه مستقل قرار می دهد.

* پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ظرفیت بالایی دارد

مهدی نژادنوری در ادامه گفت: دومین مبحثی که در نودمین کمیسیون دائمی شورای عالی عتف مطرح شد بحث پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است چرا که از ابتدا این دفتر برای ایجاد ارتباط بیشتر بین حوزه و دانشگاه با توجه به نظر امام خمینی در بحث وحدت بین حوزه  و دانشگاه تشکیل شد.

وی افزود: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم اکنون با توجه به ظرفیت بالایی که دارد در حال فعالیت است چنانچه تاکنون 230 اثر در حوزه علوم انسانی با توجه به تاکیدات و مباحث اسلامی منتشر کرد و همکاری گسترده ای با معاوت های آموزشی دارد و هم اکنون حتی در 38 طرح کلان ملی نیز این پژوهشگاه در محور کار قرار دارد.

مهدی نژاد نوری خاطرنشان کرد: 2 طرح کلان در حوزه علوم انسانی هنوز عنوان و طرح مشخصی ندارد و کمیسیون دائمی شورا آن را مشخص می کند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار