حجامت از دیر باز تاکنون ریشه در تایخ طب سنتی ملل مختلف داشته است . در ادیان الهی نیز پیامبران عظیم الشان از حجامت به عنوان زمینه ساز سلامتی جسمی وروحی انسانها یاد کردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ،به گفته متخصصان امر ،.حجامت در اسلام نیز جایگاه خاصی دارد و در این زمینه حدیثهای فراوانی نقل شده است به طوری که با گذشت قرن ها امروز هم زشکان به کمک طب سنتی حجامت را برای سلامتی مفید و اثر گذار می دانند.

روش حجامت :

برای حجامت پس از معاينه دقيق توسط پزشك ، در صورتيكه انجام حجامت براي وي لازم و نافع باشد . فرد به حالت چهار زانو روي تخت مي نشيند ( البته برخي معتقدند حجامت سر به صورت خوابيده و حجامت ساق ها به صورت ايستاده بايد انجام شود ) سپس پزشك محل انجام حجامت را با بتادين و يا الكل ضد عفوني نموده و يك ليوان يك بار مصرف ـ مخصوص حجامت ـ را بر موضع حجامت قرار مي دهد . آنگاه با دستگاه مكش ، هواي درون ليوان تخليه مي شود . خلاء ايجاد شده در ليوان و وجود فشار هواي محيط سبب كشيده شدن پوست بيمار به داخل ليوان مي شود و ليوان در محل خود ثابت و مستحكم مي شود . ( مقدار مناسب براي كشيدن شدن پوست به درون ظرف مكش به ميزان 1 تا 5/1 سانتي متر از بالاترين حد گنبد پوست مكيده شده تا لبه ظرف مكش است . )

افرادی که می بایست از حجامت خودداری نمایند: زنان باردار- افرادی که در دوران قاعدگی قرار دارند- افرادی که مشکلات انعقادی خون دارند و بیماران هیموفیلی

پیشگیری ودرمان حجامت:

ثابت شده که برای حدود هفتاد بیماری اثرات آن توصیه شده است.بیماریهای چون 1-فزایش کلسترول و دی گلیسیرید خون2- دیابت غیر وابسته به انسولین3- غلظت خون بالا غذایی 4- تنگی رگها- 5- افسردگی- 6- اسپاسم عضلانی- 7- آرتروزها

ومشکلاتی مانند : 1-گر گرفتن بدن- 2- خواب رفتگی و بیحسی عضلات3- جوش صورت4- ریزش مو و............. را می توان با حجامت درمان یا کنترل کرد.

قبل از حجامت:قبل از حجامت معده نباید خالی باشد- بدن خسته نباشد- مایعات بدن در حد مناسب باشد- نزد افرادی حجامت نمایید که پروانه حجامت مورد تایید وزارت بهداشت را دارا باشند- قبل از حجامت یک عدد انار میل نمایید.

بهترین زمان برای حجامت: در هفته طبق احادیث معصومین عصر دوشنبه است- از حجامت در صبح زود و بخصوص قبل از صبحانه جدا پرهیز نمایید- بهترین زمان برای حجامت در سال اوایل بهار و پاییز است.

بعد از حجامت:تا ۱۲ ساعت بعد از حجامت از مصرف لبنیات مانند شیر - خامه- کره- پنیر- بستنی-ماست- دوغ- کشک و نیز غذاهای ترش مزه خودداری نمایید- مصرف عسل بلافاصله بعد از حجامت توصیه می شود- صبح روز بعد از حجامت محل حجامت را با آب خالی و بدون ماساژ و شامپو بشویید./س
برچسب ها: حجامت ، طب سنتی ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.