وزير امور خارجه روسيه تاکيد کرد در حال حاضر هيچ نشانه اي دال بر تصميم ايران براي نظامي کردن فعاليت هسته اي وجود ندارد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران،"سرگي لاوروف" در گفتگو با روزنامه اينترنتي روسي راسيسکايا گازيه تا با اشاره به اين که کل برنامه هسته اي تهران زير نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارد و غني سازي چهار و نيم درصدي اورانيوم با هدف توليد سوخت انجام مي شود يادآور شده است برخي مقامات سياسي جهان معتقدند ايران به سوخت نياز ندارد چون سوخت مورد نياز براي نيروگاه اتمي بوشهر را روسها تامين مي کنند. ولي بايد گفت صحبت برسر سوختي است که بر اساس پيمان منع گسترش سلاحهاي هسته اي ممنوع نشده است. اورانيومي که تا 20 درصد غني مي شود براي راکتور اتمي تحقيقاتي تهران مورد نياز است. متاسفانه آژانس بين المللي انرژي اتمي نتوانسته است طرحي را تنظيم کند که براساس آن سوخت مورد نياز براي اين راکتور از خارج به ايران تحويل داده شود.

به گفته وزير خارجه روسيه مهمترين مساله اين است که پيمان منع گسترش سلاحهاي هسته اي و قوانين آژانس بين المللي انرژي اتمي فعاليت هسته اي ايران را ممنوع نمي کنند. آژانس بين المللي انرژي اتمي به طور دائمي و به دقت بر برنامه هسته اي ايران نظاهرت دارد. تا کنون هيچ اقدام ممنوعي از سوي تهران انجام نشده است. همه آنچه که ايران طي اين سالها در چارچوب برنامه هسته اي به دست آورده تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارد. در مراکز هسته اي دوربين‌هايي نصب شده که دائما سانتريفوژها و غيره را زيرنظر دارند. علاوه بر اين بازرسان آژانس به طور دائمي به اين کشور سفر مي کنند. مسکو مايل است همکاري تهران با آژانس جدي تر باشد.

سرگي لاوروف با تکرار اين مساله که تاسيسات هسته اي ايران تحت کنترل آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارند تاکيد کرد که گزينه نظامي بايد کنار گذاشته شود.

به عقيده سرگي لاوروف اين، (گزينه نظامي) خطرناکترين اتفاق از نقطه نظر امنيت در جهان است که موجب تحريک نيروهايي شده است که منطقه را به سوي هرج و مرج پيش برده اند. کساني که در حال حاضر متحدان نيروهاي خارجي محسوب مي شوند در حال بررسي  تلاشهايي هستند که براي ماهي گرفتن از آب گل آلود صورت مي گيرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار