به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران خوشبختانه تعداد خودروهای شاسی بلند عرضه شده در بازار این روزها، آرام آرام به خودروهای سدان و شهری نزدیک میشود. استقبال خوب خریداران درکنار توانایی خاص این رده از خودروها سبب شده تا واردکنندگان داخلی برای واردات محصولات SUV تمایل بیشتری نشان دهند و هراز چندگاهی خبرعرضه مدلی تازه از برندی جدید بهگوش برسد.
آنچه درمورد این دو رقیب باید بدانید
به طور کلی سواری پرادو خوب بوده و امکانات آن هم کاملا مناسب است اما در مورد نمونه های قدیمی این خودرو باید گفت که سر پیچها باید دقت فراوانی به خرج داد چرا که چسبندگی این خودرو نسبت به زمین مناسب نبوده و احساس واژگونی همیشه با شماست؛ احساسی که در سرعتهای بالا هم شما را اذیت خواهد کرد. ضمن اینکه هزینههای تعمیر و نگهداری این شاسی بلند در یک سال با توجه بهگرانی قطعات میتواند برابر با خرید یکپراید باشد و البته هزینه دستمزد تعمیرکاران هم سرسامآور است اما نباید فراموش کرد که ارتفاع کمتر خودرو در نمونههای جدید سبب شده تا تعادل آن بهتر باشد و در پیچها احساس بهتری را منتقل کند؛ همچنین با وجود اینکه در کاتالوگ آن افزایش قدرت موتور را شاهد هستیم ولی درعمل به نظر میرسد که خودرو کمی تنبل تر شده است هرچند که امکانات ایمنی و رفاهی زیاد و البته بهینه سازیهای انجام گرفته در پرادو جدید این ایرادات را میپوشاند.
در مورد نیسان مورانو هم باید این نکته را یادآوری کنیم که دارندگان اینSUV از خرید خود تا حد زیادی راضی خواهند بود. معمولا از نظر فنی به خصوص موتور و گیربکس برای این خودرو مشکلی به وجود نمیآید و بیشتر لوازم مصرفی نیاز به تعویض دارند البته قیمت لوازم مصرفی هم مثل پرادو ارزان نیست. ضمن اینکه سواریاش بسیار خوب بوده و میتوان از المانهای اسپورت آن لذت برد. اما نباید فراموش کرد که تکانهای قسمت عقب زیاد بوده و آنچنان نرم نیست که البته به نسبت SUVهای دیگر قابل قبولتر است. فرمانپذیری این شاسی بلند ژاپنی هم در سطح خوبی قرار داشته و عملکرد گیربکس هم که از نوع CTV است، قابل تحسین است.
مشخصات فنی دو رقیب
پرادو از موتوری شش سیلندر با حجم 3956 سیسی بهره میبرد. موتوری که قادر است 371
اسببخار قدرت را برای عبور از موانع در اختیار راننده قرار دهد. پرادوی جدید در دو
مدل ON-ROAD وOFF-ROAD راهی بازار ایران میشود که البته
از نظر فنی با یکدیگر برابرند و تنها درحجم مخزن سوخت و البته امکانات ایمنی و
رفاهی با یکدیگر تفاوتهایی دارند. ضمن اینکه پرادو خودرویی پرمصرف به حساب میآید
چرا که در سیکل ترکیبی به اعلام شرکت سازنده 12.5 لیتر در 100 کیلومتر بنزین
میسوزاند این در حالی است که در صورت تجربی با اعدادی مثل 15 و 16 لیتر روبه رو
هستیم.
نیسان مورانو هم از موتوری شش سیلندر نیرو میگیرد اما به حجم دقیق 3498 سیسی که قادر به تولید 266 اسببخار قدرت است. همچنین میتواند در مدت زمان 7.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد و تا 209 کیلومتر نیز سرعت بگیرد. مصرف سوخت ترکیبی مورانو هم در 100 کیلومتر 9 لیتر برآورد شده است.
تویوتا پرادو 2012
مزایا: موتور پرقدرت، کیفیت ساخت بالا، امکانات عالی
معایب: مصرف سوخت بالا، قطعات و لوازم یدکی گران
قیمت: مدل چهار در 128 میلیون، مدل دو در 119 میلیون
نیسان مورانو 2012
مزایا: طراحی زیبا، گیربکس CTV، استهلاک و
مصرف سوخت خوب
معایب: قطعات و لوازم یدکیگران، تکانهای زیاد عقب خودرو
قیمت: 125 میلیون تومان