هنرمندان كاريكاتوريست در ايران آزادنه به فعاليت مي پردازند و اگر به آنچه كه عرف جامعه است توجه كنند مشكلي به وجود نمي آيد.

جمال رحمتي، هنرمند كاريكاتوريست، در گفتگو با خبرنگار بخش تجسمي باشگاه خبرنگار؛ درباره قوانين كاريكاتور در هر كشوري؛ گفت: قوانين وضوابط كاريكاتور در هر كشور وجود دارد، در حقيقت كاريكاتوريستها در هر كشوري طبق قوانين و چهارچوب مشخص به خلق اثر مي پردازند.
وي اظهار داشت: اين بدين معني است كه درتمام كشورهاي جهان همانند ايران قوانين مربوط به كاريكاتور وجود دارد.
وي تصريح كرد: هيچ يك از كاريكاتوريستهاي ايراني با قوانين موجود پيرامون چگونگي خلق اثر و يا به عبارتي قوانين كاريكاتور مشكلي ندارند و همانطور كه در گذشته نيز طبق اين قوانين فعاليت مي كردند براي حال و آينده نيز بر اساس قوانين تعيين شده در خلق اثر  كاريكاتور فعاليت خواهند كرد.
وي اظهار داشت: نكته‌اي كه گاهي اوقات مسئله ساز مي شود نگاه سليقه اي است و در حقيقت كاريكاتوريستها با قوانين مشكلي ندارد.
وي تصريح كرد: در كشورمان خوشبختانه كاريكاتوريستها آزادانه كاريكاتورهاي بسياري را حتي مسئولان را با نگاهي انتقاد آميز مي كشند و هيچ مشكلي پيدا نمي كنند، در حقيقت هنرمندان كاريكاتوريست طبق قوانين و ضوابط كاريكاتور مي كشند و به مشكلي بر نمي خورند.
وي گفت: كارتونيستها از سال ها قبل طبق قوانين كار مي كردند و از اين پس نيز با توجه به اين قوانين و ضوابط كار مي كنند.
وي در ادامه با تاكيد بر آنچه كه عرف هر جامعه اي است، اظهار داشت : جداي از قوانين و ضوابط تعيين شده  كه در كشورمان براي كارتونيستها وجود دارد خود هنرمندان به يكسري چيزها كه عرف است نيز دقت مي كنند.
وي تصريح كرد: در حقيقت اگر قانوني هم وجود نداشت كاريكاتوريستها به يكسري از چيزها كه عرف جامعه است و نبايد به سراغ آنها بروند هم توجه مي كنند.
وي گفت: خيلي از كشورها شايد بخاطر بافت اجتماعي كه دارند عرف ما را نپذيرند و واعلام كنند كه كاريكاتور در ايران آزاد نيست و كاريكاتوريستها آزادانه به خلق اثر نمي پردازند در حالي كه اين مسئله كه آنها بيان مي كنند در حقيقت عرفي است كه در هر جامعه اي وجود دارد و بايد به آن توجه كرد و براي آن ارزش قائل شد.
وي اظهار داشت: در تمامي كشوها اين عرف وجود دارد و همه كاريكاتوريستها بايد به آن توجه كنند./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار