گوجه‌فرنگی كه امروزه یكی از رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین صیفی‌جات در جهان است، برای سالیان متمادی به نام سیب طلایی یا سیب عشق معروف بود و تنها یك گیاه زینتی مورد استفاده در باغچه ها بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل /  گوجه‌فرنگی به خانواده سیب‌زمینی تعلق دارد و با وجود اینكه در علم گیاه‌شناسی یك میوه تلقی می‌شود، اغلب به عنوان تره باره شناخته می شود.

تاریخچه: گوجه‌فرنگی، گیاه بومی آمریكای‌جنوبی است كه بنا به شواهد ژنتیكی خاستگاه ابتدایی آن نقاط مرتفع و كوهستانی پرو بوده است. نوشته‌های برجامانده از تمدن آزتك‌ها نشان می‌دهد كه آنها اولین پرورش‌دهندگان گوجه‌فرنگی بودند و آن را همراه با ذرت، فلفل و نمك مصرف می‌كرده‌اند.در مورد انتقال گوجه‌فرنگی به اروپا دو نظریه وجود دارد. عده‌ای ار نان كورتز كاشف اسپانیایی و گروهی دیگر كریستف كلمب را نخستین فردی می‌دانند كه این گیاه را به اروپاییان معرفی كرد.
93 تا 95 درصد گوجه‌فرنگی از آب تشكیل‌شده و یكی از مهم‌ترین تركیبات موجود در آن لیكوپن است كه از قوی‌ترین آنتی‌اكسیدان‌های طبیعی و ضدسرطان است.

خواص دارویی

گوجه‌فرنگی به دلیل دارا بودن ویتامین‌های مختلف لیكوپن دارای خاصیت ضدسرطانی بسیار بالایی است و در پیشگیری از سرطان سینه و پروستات بسیار موثر است. لیكوپن در عین حال از روند پیر شدن سلول‌ها جلوگیری می‌كند و به دلیل دارا بودن انواع ویتامین برای مقابله با سرماخوردگی بسیار موثر است. علاوه بر این گوجه‌فرنگی برای مبتلایان به درد مفاصل، نقرس و روماتیسم نیز توصیه می‌شود. استفاده از گوجه‌فرنگی برای تسكین دردهای عصبی، رفع بی‌اشتهایی و افزایش شیر مادر نیز تاثیر گذار است.

تنوع: امروزه نزدیك به 7500 نوع گوجه‌فرنگی در سراسر جهان، به اندازه‌ها، اشكال، رنگ‌ها و طعم‌های مختلف كشت می‌شود. قطر انواع گوجه‌فرهنگی از یك سانتیمتر (گوجه‌فرنگی گیلاسی) تا 10 سانتیمتری (گوجه‌فرنگی گوشت گاوی) متغیر است. رنگ گوجه‌فرنگی نیز بسیار متنوع است و به رنگ‌های قرمز، زرد، نارنجی، صورتی، بنفش سیاه، سبز و سفید دیده می‌شود.

 اما گوجه‌فرنگی موجود در بازار ایران قرمزرنگ بوده و در این اواخر گوجه‌فرنگی گیلاسی زرد نیز به بازار عرضه شده است. گوجه‌فرنگی موجود در بازار ایران محدود به انواع گوجه‌فرنگی تخم‌مرغی، آلویی، گلخانه‌ای و گیلاسی است.

گوجه‌فرنگی در ایران:  گوجه‌فرنگی در اوایل قرن نوزدهم با نام بادمجان ارمنی یا رومی از طریق سفرهای مكرر خاندان قاجار به اروپا، وارد ایران شد و در ابتدا گیاهی درباری بود و تنها به صورت پخته مصرف می‌شد. چون تصور بر آن بود كه گوجه‌فرنگی خام زهرآگین و كشنده است. در حال حاضر ایران پس از چین، ایالات متحده، تركیه، هند و ایتالیا ، ششمین تولید کننده گوجه فرنگی است.

 مصرف: گوجه‌فرنگی جزو معدود گیاهانی است كه به صورت خام. در سالاد، كبابی، پخته، سس، رب و حتی به عنوان نوشیدنی استفاده می‌شد.
گوجه‌فرنگی به دلیل دارا بودن خاصیت اسیدی، ذخیره‌سازی و نگهداری آن در انبار به صورت خام، سس و رب آسان است و در كشورهای حوزه مدیترانه به صورت ورقه‌های نازك خشك شده و در روغن زیتون نیز نگهداری و مصرف می‌شود. در ایران نیز در استان كرمان گوجه‌فرنگی خشك آماده، عرضه و مصرف می‌شود./س

 

برچسب ها: اردبیل ، مصرف ، گوجه ، فرنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.