علل و عوامل امنيتي ، سياسي و اقتصادي باعث شده است موضع دولت ترکيه در قبال بحران سوريه به تدريج تغيير کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلويزيوني المنار ، پس از فاصله گيري دولت رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه از دشمني با نظام سوريه هم اکنون آنکارا علائمي از خود بروز مي دهد که بيانگر کوتاه آمدن آنکارا از شدت مواضعش در قبال سوريه است و اين چرخش در موضع نيز علل امنيتي و سياسي و اقتصادي دارد علاوه بر اين نبايد محاسبات ميدان جنگ را از نظر دور داشت که به نفع ترکيه نيست.
گزارشگر المنار در گزارشي در اين خصوص گفت : بحران سوريه به تدريج و گام به گام به منشأ نگراني بزرگي براي دولت اردوغان تبديل مي شود.

اين تغيير و تحول با ملايم شدن لحن ترکها در قبال سوريه همراه شده است و آنکارا به سمت يافتن راهکاري مبتني بر گفتگوي منطقه اي که در آن ايران و روسيه نيز شرکت کنند پيش مي رود زيرا ترکيه اگرچه ديرهنگام اما به اين موضوع پي برده است که حمايت همه جانبه از گروههاي مسلح و تلاش براي وارد کردن سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) به ميدان نبرد به سرنگوني نظام سوريه منجر نخواهد شد.

نشانه هاي عقب نشيني ترکيه را نيز در ديدارش با محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران و پذيرفتن حل و فصل بحران با حضور  بشار اسد رئيس جمهور سوريه مي توان ديد.

راهکار پيشنهادي اردوغان آن است که سازوکارهاي همکاري تشکيل شود که ايران و روسيه نيز در آن شرکت کنند.
آنکارا پيش از اين از موضع ايران و روسيه انتقاد و به مواضع اين دو کشور حمله مي کرد و حتي به علت حمايت تهران و مسکو از بشار اسد ، اين دو کشور را از مذاکرات حل و فصل کنار گذاشته بود.

مطبوعات ترکيه مي نويسند در مواضع ترکيه در قبال سوريه چرخش بزرگي به وجود آمده است که علل و  عواملي دارد و برخي از آنها نيز به امنيت يا اقتصاد يا سياست مربوط مي شود.

از نظر اقتصادي ، بانک مرکزي ترکيه اعلام کرده که در ماه کنوني ميلادي نشانه هاي رکود اقتصادي ظاهر شده است.

اما در سياست نيز دولت حزب عدالت و توسعه با انتقادات فزاينده مخالفان روبروست. مخالفان مي گويند تغيير لحن ترکيه در قبال سوريه نشانگر شکست سياستهاي قبلي دولت است که به گفته آنان اين سياستها در تلاش بود کشور را به جنگي وارد کند که بيشتر مردم ترکيه به شدت با آن مخالفند.

نتايج يک نظر سنجي ديگر اين ديدگاه مخالفان را در ترکيه تأييد مي کند. نتايج اين نظرسنجي نشان مي دهد پنجاه و يک درصد از مردم اين کشور معتقدند دولت آنان بايد بيطرف باشد و از هيچ طرفي در بحران سوريه حمايت نکند.

تحليلگران در استانبول به وضع بغرنج دولت ترکيه در قبال پرونده سوريه اشاره کردند و گفتند دولت اردوغان براي تأثيرگذاري بر اوضاع در سوريه يا متقاعد کردن هم پيمانان نظام يا هم پيمانان آنکارا در حمايت از رويکردهايش به اندازه کافي قوي نيست به همين سبب بار ديگر فوايد انديشه صفرسازي مشکلات با همسايه آشکار شده است.

برچسب ها: ترکیه ، سوریه ، موضع ، اردوغان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار