به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، به نقل از بازار خبر بياييد منصف باشيم؛ ايرانيها خوب رانندگي نميكنند. شايد دستفرمانشان خوب باشد ولي پاي رعايت قوانين كه وسط كشيده ميشود حرفي براي گفتن وجود ندارد. احترام به اصول اوليه آييننامه اغلب به نوعي به ضعف شخصيتي تعبير ميشود. يك راننده مبادي آداب از سوي رانندگان ديگر به كندي و ناشي بودن متهم ميشود.
حركات مارپيچ، مانورهاي شبانه، سرعت در مسيرهاي دشوار يكي از معيارهاي مهارت در رانندگي بين جوانان است. تصورات پوچي كه غير از رتبه يك در بيشترين كشتهشدگان جادهاي، چيز ديگري براي ما به ارمغان نميآورد.
متاسفانه يكي از راههاي بهبود شرايط رفتاري رانندگان، افزايش نرخ جرايم و سختگيريهاي ممتد است. پليس راهنمايي و رانندگي به تمسك به همين حربه تا حد زيادي توانسته شرايط را تعديل كند اما باز هم هنوز فضاي خالي بسياري ديده ميشود.
پارك دوبلهاي متعدد، بوق زدنهاي بيمورد، نصب چراغهاي پرنور زنون كه براي 3 ثانيه راننده را كاملاً نابينا ميكند اگر نگوييم بيشتر شده، قطعاً كمتر نشده است. مردم عقيده دارند پليس از روش «بگير نگير» استفاده ميكند. گاهي سفت و سخت پاي كار ميايستد و همه خودروها را چك ميكند و گاهي هم براي رفاه حال از خير قضيه ميگذرد.
ارقام به تومان است
عنوان تخلفات رانندگی |
کلان شهر،جادههای بین شهری |
سایر شهرها |
روستا و راه روستایی |
رانندگی در حالت مستی و مصرف روانگردانها |
200,000 |
200,000 |
200,000 |
تجاوز از سرعت مجاز (بیش 50 کیلومتر در ساعت) |
10,000 |
90,000 |
50,000 |
تجاوز از سرعت مجاز (بیش 30 تا 50 کیلومتر در ساعت) |
50,000 |
40,000 |
20,000 |
سبقت غیر مجاز در راههای دو طرفه |
100,000 |
90,000 |
50,000 |
عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی |
100,000 |
90,000 |
50,000 |
حرکت به طور مارپیچ |
100,000 |
90,000 |
50,000 |
حرکت با دنده عقب در آزاد راهها و بزرگراهها |
100,000 |
90,000 |
---- |
عبور از محل ممنوع ( ورود ممنوع ) |
50,000 |
30,000 |
10,000 |
تجاوز به چپ از محور راه |
50,000 |
40,000 |
20,000 |
عبور وسایل نقلیه از پیاده رو |
50,000 |
30,000 |
10,000 |
دور زدن در محل ممنوع |
50,000 |
40,000 |
20,000 |
توقف در محل ایستادن ممنوع و یا مطلقاً ممنوع |
40,000 |
30,000 |
10,000 |
عدم استفاده از کمربند ایمنی برای راننده و سرنشین |
30,000 |
20,000 |
10,000 |
استفاده از موبایل حین رانندگی سرعت بالای 60 کیلومتر |
50,000 |
40,000 |
20,000 |
استفاده از موبایل حین رانندگی سرعت کمتراز 60 کیلومتر |
30,000 |
20,000 |
10,000 |
نقص در سامانه روشنایی در شب |
50,000 |
40,000 |
30,000 |
رانندگی با وسایل عمومی خارج از ساعت مجاز |
50,000 |
40,000 |
30,000 |
عدم توجه به فرمان ایست با پرچم پلیس و همیاران پلیس |
50,000 |
40,000 |
30,000 |
عدم رعایت مقررات حمل بار |
50,000 |
40,000 |
30,000 |
عدم رعایت حق تقدم عبور |
40,000 |
30,000 |
10,000 |
نصب پلاکهای متفرقه ( تغییر در استاندارد پلاک ) |
50,000 |
50,000 |
50,000 |
در آغوش داشتن اطفال عین رانندگی |
50,000 |
40,000 |
40,000 |
حمل آهن آلات بدون شرایط ایمنی و مقررات مربوطه |
50,000 |
40,000 |
30,000 |
دستکاری در دستگاه سرعت نگار وسایل حمل و نقل عمومی |
50,000 |
50,000 |
50,000 |
توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع |
50,000 |
40,000 |
20,000 |
عبور کامیون و اتوبوس در خط سرعت بزرگراه ها |
50,000 |
40,000 |
--- |
استفاده از نور افکن یا چراغ دارای نور خیرهکننده |
50,000 |
40,000 |
30,000 |
نصب تجهیزات اضافی که از سطح بیرونی تجاوز کند |
50,000 |
40,000 |
30,000 |
توقف و سد معبر در سطح یا حریم تقاطعها |
50,000 |
40,000 |
---- |
عدم اعلام نشانی محل سکونت جدید به اداره راهنمایی و رانندگی |
50,000 |
40,000 |
20,000 |
سبقت از سمت راست یا استفاده از شانه راه |
50,000 |
40,000 |
30,000 |
استفاده از شیشه دودی به نحوی که داخل خودرو مشخص نباشد |
50,000 |
30,000 |
--- |
نداشتن پلاک عقب یا جلو و یا ناخوانا بودن آن |
40,000 |
40,000 |
40,000 |
عدم حرکت بین خطوط و یا تغییر خط بدون رعایت قوانین مربوطه |
40,000 |
30,000 |
10,000 |
پیاده کردن سرنشین در محل غیرمجاز با ايجاد سد معبر |
40,000 |
20,000 |
10,000 |
عدم استفاده از کلاه ایمنی برای راننده و سرنشین موتورسیکلت |
30,000 |
30,000 |
30,000 |
توقف دوبله در معابر |
30,000 |
20,000 |
10,000 |
کنار نبردن خودرو که به علت تصادف باعث سد معبر شده باشد |
30,000 |
20,000 |
10,000 |
حرکات نمایشی مانند دورزدن درجا و یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ، تجاوز از سرعت مجاز |
100,000 |
90,000 |
50,000 |
تصادف ناشی از عدم توجه به جلو و یا رعایت نکردن فاصله طولی و عرضی با وسیله نقلیه جلویی و جانبی |
50,000 |
40,000 |
30,000 |