آب شرب مورد نیاز خانوارهای عشایری از طریق تانکرهای سیار و ذخیره در آب‌انبارهای ساخته شده، تامین می‌شود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  فارس    مدیرکل امور عشایر فارس گفت : به دلیل خشکسالی‌های متوالی در استان اغلب منابع تامین آب در مناطق عشایری فارس خشک شده است.
  حبیبی با اشاره به اینکه جامعه عشایری در زمره آسیب‌پذیرترین گروه‌های کشور بوده و در محروم‌ترین مناطق به سر می‌برند، افزود: با وجود خدمات ارائه شده از سوی دولت، فعالیت‌ها در این زمینه بر مبنای استراتژی و برنامه سنجیده ساماندهی و هدایت نشده‌ است.
حاصل برنامه‌ریزی‌های فعلی برای جوامع عشایری، چیزی جز عقب‌ماندگی این قشر و افزایش فاصله توسعه نیافتگی با جوامع پیرامونی شهری و روستایی نبوده است.
وی تصریح کرد: طرح تهیه و تدوین برنامه راهبردی ساماندهی عشایر استان در افق 1404 که آغاز آن با سالی که به فرموده مقام معظم رهبری مزین به جهاد اقتصادی بوده، صورت گرفته، حرکتی ضروری و سنجیده برای دستیبابی به استراتژی‌های رشد، تحول و طراحی برنامه‌های درازمدت به منظور توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه عشایری است.
مدیرکل امور عشایر فارس افزود: مهم‌ترین اهداف طرح و تدوین برنامه راهبردی ساماندهی عشایر و بهبود شرایط زندگی، محرومیت‌زدایی، بهره‌برداری مناسب و بهینه از منایع طبیعی و انسانی کشور در چارچوب برنامه‌های ملی است.
وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای ساماندهی زندگی عشایر نیازمند تخصیص اعتبارات ملی، نقشه‌برداری، مستندسازی و تثبیت ایل‌راه‌ها و مراتع، تقویت و اصلاح ساختار سازمانی است، گفت: ایجاد دادگاه‌های سیار برای حل و فصل دعاوی ویژه عشایر، گسترش بیمه دام و محصول کشاورزی، ایجاد توسعه دامداری نیمه صنعتی، تغییر الگوی کشت با اجرای طرح‌های گلخانه‌ای و تامین و تقویت مجتمع‌های شبانه‌روزی راهنمایی، متوسطه و پیش‌دانشگاهی عشایری نیز باید در طرح ساماندهی به زندگی عشایر در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه تاسیس مراکز تربیت معلم، ایجاد پاسگاه‌های انتظامی و پایگاه‌های مقاومت بسیج عشایری و خرید تضمینی تولیدات دامی، کشاورزی و صنایع دستی عشایر از جمله راهکارهای ساماندهی به زندگی عشایر است، تصریح کرد: تقویت و اصلاح ساختار سازمانی امور عشایر، اجرای کامل طرح بیمه درمان خانوار عشایری برای کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان، سازماندهی امر بهداشت و تدوین برنامه ویژه توسعه و ارتقای سطح بهداشت و درمان جامعه عشایری از جمله راهکارها و پیشنهادهای لازم برای تسهیل در ساماندهی به زندگی عشایر است.
فارس از مناطق مهم عشایری کشور است و بزرگترین ایل ایران (قشقایی) با 6 طایفه در فارس زندگی می کنند .
ایل بزرگ قشقایی با بیش از 2 میلیون نفر جمعیت بیش از 5 هزار سال سابقه تاریخی دارد و از پنج طایفه بزرگ عمله ، کشکولی ، فارسیمدان ، دره شوری و 6 بلوکی تشکیل شده است ./س

برچسب ها: آبرسانی ، سیار ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.