جیمی کارتر، رئیس جمهور پیشین آمریکا که به مصر سفر کرده است، روز سه شنبه اعلام کرد محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامخواه مصر برای تغییر پیمان صلح میان قاهره و تل آویو پیشنهادهایی دارد اما قصد ندارد این پیمان را به طور یکجانبه تغییر دهد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری فرانسه، جیمی کارتر که در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه شرایط را برای امضای توافق نامه صلح میان اسرائیل و مصر فراهم کرد، افزود:« محمد مرسی به من اطمینان داده است که مصر پیمان صلح با اسرائیل را رعایت خواهد کرد.»

جیمی کارتر که در ماههای اخیر چند بار به مناسبت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر به این کشور آفریقایی سفر کرده است، قرار است ظرف چند روز آینده یک بار دیگر با محمد مرسی رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کند.

کارتر تصریح کرد:« محمد مرسی صریحا به من گفته است که برای تغییر پیمان صلح با اسرائیل پیشنهادهایی دارد اما مرسی به خوبی می داند که ایجاد هر گونه تغییر در این پیمان باید با موافقت دو طرف صورت گیرد و اگر مصر یا اسرائیل اینکار را به طور یکجانبه انجام دهند، پیمان صلح از بین خواهد رفت.»

جنبش اخوان المسلمین مصر که محمد مرسی نیز یکی از اعضای آن است، تا کنون چند بار ابراز امیدواری کرده است پیمان صلح میان مصر و اسرائیل تغییر یابد با این وجود جنبش اخوان المسلمین اصل صلح با اسرائیل را انکار نکرده است.

محمد مرسی چند بار در فرصت های مختلف تعهد کرده است که دولتش تمام تعهدات بین المللی پیشین مصر را رعایت خواهد کرد و پیمان صلح با اسرائیل نیز یکی از این تعهدات است.

سپتامبر گذشته پس از آنکه رژیم اسرائیل اعلام کرد قصد ندارد توافق نامه صلح با مصر را مورد بازبینی قرار دهد، یاسر علی، سخنگوی محمد مرسی، اعلام کرده بود در حال حاضر هیچ نیازی به اصلاح یا تغییر توافق نامه کمپ دیوید نیست.

پس از آن نیز یک بار دیگر مسئله بازبینی پیمان صلح میان مصر و اسرائیل به ویژه بندهای مربوط به غیرنظامی کردن شبه جزیره سینای مصر به طور غیررسمی مطرح شد. این پیمان میدان عمل مقامات مصر را در این منطقه محدود می کند این در حالی است که اسرائیل دولت مصر را تحت فشار قرار داده است تا مبارزه با گروهها و جنبشهای افراطی را که در صحرای سینا مستقر شده اند، تشدید کند.

ارتش مصر در ماه اوت پس از هماهنگی های لازم با اسرائیل عملیات گسترده ای را برای مبارزه با گروههای افراط گرای مسلح در صحرای سینا آغاز کرد که همچنان ادامه دارد. حوادثی که در ماههای اخیر در این منطقه اتفاق افتاد، یک بار دیگر ضرورت غیرنظامی کردن دایمی این منطقه مرزی را نشان داد.

جیمی کارتر رئیس جمهور پیشین آمریکا در قالب هیئتی از شخصیت های بین المللی روز سه شنبه برای دیداری دو روزه از مصر، وارد قاهره پایتخت این کشور شد. جیمی کارتر و اعضای هیئت یادشده قرار است در در سفر دو روزه خود به مصر، با احمد الطیب، امام جماعت مسجد الازهر، دیدار و در خصوص تازه ترین تحولات مصر و منطقه گفتگو و پس از آن در یک کنفرانس خبری شرکت کنند.
برچسب ها: کارتر ، مرسی ، کمپ ، دیوید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار