زنبورداری یکی از حرفه های ارزشمند و ماندگار در شهرستان دماوند است که به علت حفظ این حرفه، شاهد احیای مراتع و باغ های این منطقه از گذشته های دور تاکنون هستیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن/ شهرستان دماوند با وسعتی حدود 175 هزار هکتار، 155 هزار هکتار مرتع و جنگل دارد که با وجود ارتفاعات البرز در شمال، قره قاج در جنوب و شرایط اقلیمی ویژه، زمینه را برای تولید انواع گیاهان مرتعی فراهم آورده است.

وجود بیش از 300 نوع گیاه مرتعی و تنوع گیاهی شرایط ویژه ای را برای پرورش زنبور عسل در شهرستان دماوند فراهم آورده است. همچنین وجود حدود 17هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید انواع میوه هسته دار و دانه دار از جمله سیب، هلو، گیلاس، آلبالو، گردو، آلو، زردآلو، انجیر، انار و .... امکان استفاده زنبورعسل از گرده و شهد گل درختان فوق را تامین کرده و از طرفی باعث بارور شدن هرچه بیشتر گیاهان زراعی شده است.

دانش بومی، سنتی و تجربه تاریخی و کهن مردم دماوند در پرورش زنبور عسل نیز از ویژگی های منحصر به فرد زنبورداری در این شهرستان است.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند، طبق سرشماری سال 88 تعداد 31 هزار و 988 کلنی زنبور عسل با 189 نفر بهره بردار در سطح شهرستان دماوند وجود داشت که این آمار در سال 89 به 35هزار و 620 کلنی و 193 نفر بهره بردار رسید.

بر اساس سرشماری سال 90 و 91 حدود 39 کلنی زنبور عسل با 270بهره بردار و تولید کننده در سطح شهرستان وجود دارد که 10 درصد آنها غیر بومی هستند.

ˈرضا خدادادیˈ، مسوول اداره امور دام جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن با اعلام برداشت بیش از 206 تن عسل در سال جاری توسط زنبورداران شهرستان دماوند، علت کاهش تعداد کلنی زنبور عسل در منطقه را تغییر در شیوه سرشماری از سوی استان دانست و افزود: در سال های گذشته جهاد کشاورزی استان از چند ماه قبل نسبت به سرشماری اقدام می کردتا زنبورداران کوچنده فرصت اعلام تعداد کلنی خود را داشته باشند.

وی افزود: اما امسال به دلیل فرصت محدود برای اعلام سرشماری رسمی، تعداد کلنی زنبورداران مشخص نیست در حالی که این میزان کلنی نسبت به سال های گذشته افزایش داشته و یکی از شاخص های این بخش در دماوند، نمونه شدن زنبورداری شهرستان در استان و حتی کشور است.

خدادادی گفت: شهرستان دماوند دارنده بزرگترین ایستگاه پرورش ملکه زنبور عسل در کشور و حتی خاورمیانه است.

طبق اعلام جهاد کشاورزی دماوند، این شهرستان از سال 87 به مدت سه سال موفق شد با تلاش یکی از زنبورداران دماوند بزرگترین ایستگاه پرورش ملکه زنبور عسل در خاورمیانه را با تعداد 13 هزار فروند ملکه زنبور عسل تولید و بین زنبورداران کل کشور توزیع کند.

 همچنینˈمسعود رضاییˈ که حرفه اصلیش زنبورداری است در کنار تولید ملکه به تولیدات اصلی زنبورداری از جمله عسل، موم، گرده، ژله و شت نیز پرداخته است.

وی درباره فرآورده های عسل به خبرنگار ما گفت: عسل از جمله ماده های شفا بخشی است که در قرآن نیز به آن تاکید شده و می توان گفت غذای بسیار کاملی است که زنبورعسل شهد و پیاله گل ها را در داخل کیسه های موجود در بدن ذخیره می کند و بعد از تغییرات شیمیایی و ادغام آنزیم ها به داخل شانه های عسل می ریزد و با بال زدن مداوم زنبور، رطوبت کافی به آن تزریق و عسل تولید می شود.

این زنبوردار نمونه نقش زنبور عسل را در احیای مراتع و باغ خت بسیار موثر دانست و ادامه داد: بردن کلنی زنبور به مزارع و باغات موجب احیای مراتع و جنگل ها می شودو با وجود آنکه بسیاری از مراتع کشور به علت خشکسالی و ورود بی رویه انسان ها در حال نابودی و از طرفی توسط عده ای سودجو در شرایط تهدید ساخت و سازها نیز قرار دارد، وجود زنبورعسل به احیای مجدد گل ها و باغات کمک می کند و این مهم خود باعث احیای طبیعت در جهان می شود.

رضایی تاکید کرد: به موجب پیش بینی دانشمندان، اگر زنبور عسل در کشور از بین برود حیات از بین خواهد رفت که این نشان می دهد زنبورها با گرده افشانی می تواند در کنار احیای مراتع و جنگل ها موجب رشد و توسعه محصولات کشاورزی در کشور شده و حافظ آن در جلوگیری از توسعه بیابان شود./س

برچسب ها: دماوند ، زنبور عسل ، پرورش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.