پايگاه خبري گلوبال ريسرچ در مقاله اي به قلم "اسماعيل سلامي" به تشريح برخورد دوگانه غرب در قبال قانون آزادي بيان و حذف شبكه‌هاي ايراني از ماهواره هاي اروپا پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، در اين مقاله آمده است: اقدام اخیر اتحادیه اروپا در حذف شبکه هاي ايران از ماهواره ها، به عنوان بخشی از یک فرایند مستمر در نقض آزادي رسانه ها علیه این شبكه حقيقت گو مي باشد.
روز دوشنبه، یوتلست انگليس در اقدامي غيرقانوني اقدام به متوقف ساختن پخش برنامه هاي شبكه پرس تي وي و 18 کانال دیگر ماهواره اي جمهوری اسلامی ایران كرد.  
اولین تلاش برای محروم کردن مخاطبان روزافزون اروپايي برای دسترسی به برنامه هاي ايراني در انگليس آغاز شد. اداره ارتباطات بریتانیا (آفکام) آغازگر اين حركت مي باشد و براي رهايي از افشاسازي هاي پرس تي وي چنين اقدامي صورت گرفته است .در اين مسير يك سري اقدامات بر خلاف قانون"آزادي رسانه" عليه اين شبكه ايراني صورت گرفته است.
برای تحقق این هدف ، آنها به یک ابزار سیاسی نياز داشتند و چه کسی بهتر از مازیار بهاری مي توانست باشد،شخص که سابق بر اين  یک طرح دعوی را در دادگاه علیه شبكه پرس تي-به خاطر پخش يك فايل صوتي ده ثانيه اي كه از مصاحبه سال گذشته وي ضبط شده بود،مطرح كرده بود.  
در اکتبر 2011، اداره ارتباطات بريتانيا طي اظهاراتي پرس تی وی را به دليل پخش اين مصاحبه ناقض قوانين رسانه اي ناميد.  
بنابراین، زخم های قدیمی،كينه اي هميشگي و فراموش نشدني شدند و در پي عمل متقابل- براي جلوگيري از افشا سازي هاي آينده-برآمدند.  
از سوی دیگر، آفکام بعدها ادعا کرد که این حرکت تا حد زیادی توسط وزراي انگليسي شكل گرفته است.  
با این حال، سند ویکی لیکس نشان می دهد که وزارت امور خارجه با یک دیپلمات آمریکایی در سال 2010 گفت و گو كرده و به اين امر اذعان مي دارد كه دولت  در حال حاضر" راه های ممكن برای محدود کردن عملیات خبري پرس تی وی را بررسي مي كند".
در آن زمان، وزارت امور خارجه طي پيامي به ایالت متحده آمریکا هشدار داده بود که:
"براساس قوانين انگلستان انکار يا لغو مجوز رسانه ها كار بسيار سختي مي باشد. مجوزها تنها در مواردی که امنیت ملی تهدید مي گردد، و یا در صورتي كه اعطای مجوز برخلاف تعهدات انگليس و تحت قوانین بین المللی باشد، قابل لغو شدن مي باشد".  
در حال حاضر هیچ یک از این استانداردها را نمی توان در مورد پرس تي وي به اجرا در آورد، اما اگر تحریم های بیشتر بر ایران در ماه های آینده تحمیل گردد شرايط به نظر مساعد اين امر گردد."
در تمام رویدادها، آلمان اين كار را كرد و یک دادگاه در آلمان راي به حذف شبكه پرس تي وي از پلت فرم های ماهواره ای داد.  
اقدام مشابه سوم از سوي رسانه های نظارتي فرانسوی (CSA) انجام گرديد.  
پرس تی وی می گوید: "این اولین بار نيست که غرب برای ساکت کردن رسانه های واقع پرداز و جلوگیری از نفوذ رسانه های ایران و افشا سازي هاي ما از واقعيت هاي انكار شده در جهان،جلوگيري مي كند.  
اما این بار آنچه که بیشتر تعجب آور است، سرکوب رسانه اي پس از اعطاي جایزه صلح نوبل به اتحاديه اروپاست،كه جاي بحث دارد.  
تحریم ها علیه ایران و فشار بر مردم براساس قوانین بین المللی غیر قانونی و به نوعي غيرانساني مي باشد.
با این حال، حذف و بايكوت يك رسانه و توجیه این عمل به نام تحریم یک عمل نسنجيده برای اتحادیه اروپا تلقي مي گردد(مهد آزادي بيان). در واقع، در اين ماجرا بايد به درک از هم گسیخته اتحادیه اروپا و نپرداختن به واقعيت ها در اين اتحاديه،اذعان داشت.  
نیازی به گفتن نیست، این اقدام یک نمونه فاحش نقض حقوق بشر مي باشد.  
ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر به وضوح می گوید که "هر کسي از آزادی بيان عقیده و ديدگاه خود برخوردار است و این حق شامل آزادی در بيان عقاید بدون مداخله و یا تفتیش، دریافت و انتقال اطلاعات، از طریق هر رسانه ای و بدون ملاحظات مرزی،مي شود".
جامعه بین المللی اكنون قابليت درك "نگرش هاي متناقض غرب در تعریف مفهوم آزادی بیان را دارد و اينكه غرب چگونه از آنها به سود مناافع خود استفاده مي كنند آگاهي كافي دارند.نكته ديگر سكوت معني دار آنها در برابر اثرات تحريم ها نه تنها بر ايران،بلكه بر كشورهاي هدف و فجايع انساني سياست هاي غرب عليه بشريت مي باشد كه جاي بسي تامل دارد.حال انتشار اخبار واقعي از شرايط فعلي،غرب را بر آن داشته تا فعاليت هاي اين شبكه را مختل نمايد.  
 غرب در مورد فیلم و کاریکاتورهای موهن سکوت كرد و حتی توهین به مقدسات را با قانون آزادی بیان توجیه كرد، اما زمانی که تناقض رفتاري آنها را در مورد پرس تی وی شاهد هستيم،به اين نتيجه مي رسيم كه آنها نه تنها تحمل کانال های آلترناتيو را ندارند،بلكه تمام تلاش خود را براي خفه كردن صداي اين شبكه ها بكار مي گيرند. غرب بدين گونه آزادي بيان را توجيه مي كند حتي به قيمت انكار واقعيت ها،زيرا هدف توجيه سياست هاي خود و حفظ منافع بين المللي غرب مي باشد.
برچسب ها: آزادی بیان ، غرب ، شبکه ، ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار