استان کردستان بنا به شرایط جغرافیایی، آب فراوان، هوای معتدل، خاک حاصلخیز و مردمان سخت کوش، از استان های مطرح در زمینه کشاورزی و باغبانی کشور است و انگور آبی و دیم دو محصول عمده باغی در کردستان است که 13 هزار هکتار از باغ‌های کردستان را در بر می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، برداشت انگور در کردستان از اواسط مرداد ماه آغاز و تا مهر ماه ادامه می یابد و سالانه حدود 50 نوع انگور از این باغات برداشت می شود.
هم اکنون 60 درصد باغ های انگور کردستان را تاکستان‌های دیمی در کوه پایه‌ها و مناطق کوهستانی تشکیل می‌دهد و کشت انگور علاوه بر سود آوری،موجب جلوگیری از فرسایش خاک در زمین‌های شیب‌دار و کوهستانی می‌شود و با توجه به اقدامات صورت گرفته و افزایش حمایت‌ دولت، میزان تمایل مردم برای کشت انگور افزایش پیدا کرده است.
میانگین تولید انگور در باغ های آبی کردستان حدود 11 تن و دیم حدود چهار تن در هکتار است که افزایش بازده تولید نیازمند اجرای طرح‌های تحقیقاتی از طریق اختصاص اعتبار است و سالانه حدود 90 هزار تن انگور در استان کردستان تولید می‌شود و کردستان از نظر انگور تولیدی در کشور مقام دهم را در اختیار دارد و با توجه به ظرفیت‌های شناسایی شده می‌توان جایگاه کردستان را در این بخش ارتقا پیدا کند.
ایجاد صنایع فرآوری محصول انگور برای تولید کشمش، آبمیوه و سایر فرآورده های آن می تواند به ایجاد اشتغال پایدار، رونق اقتصادی منطقه و افزایش سطح درآمد باغداران و در نهایت ایجاد انگیزه در میان آنها کمک شایانی کند. فراخوان جذب سرمایه گذار در این بخش و حمایت بیشتر از طریق اعطای تسهیلات بانکی با سود پایین و بازپرداخت دراز مدت می تواند در جذب سرمایه گذار در این بخش بسیار موثر باشد./س
برچسب ها: انگور ، کردستان ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.