قديمي ترين اين نوشتاري كه تا كنون به مبارزه هاي زيادي براي كشف اسرار 5000 ساله ي آن انجام شده بود توسط دانشجويان دانشگاه آكسفورد رمزگشايي شد.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از بي بي سي نيوز، دانشمندان اين پروژه تحقيقاتي بين المللي كشف كردند ،اين نوشته مربوط به دوره گري نوري در عصر برنز، در محلي در خاورميانه است كه بردگان آن در جيره هايي نزديك به سطح گرسنگي زندگي مي كردند.

دكتر دال باستان شناس آمريكايي معتقد است اين نوشته بسيار واضح است و از آن مي توان به درك بالايي از دوران 5000 سال پيش رسيد.

اكنون اين نوشته در موزه اي در اكسفورد در كنار موميايي هاي مصر و قطعات تمدن هاي اوليه و گنبدهاي سياه رنگ مربوط به دوران قبل نگهداري مي شود.

براي دستيابي به رمزهاي اين نوشته از دستگاه پروتو ايلامي كه مانند دوربين است و اشعه هاي 2900بي سي تا 3200 بي سي توليد مي كند، استفاده مي شود و هم اكنون باستان شناسان در غرب ايران براي پي بردن به نوشته هاي قديمي از آن استفاده مي كنند و اين دستگاه بسيار پيشرفته و مدرن است .

نتايج نشان مي دهد؛ تيم باستان شناس آكسفورد اميد دارند كه بتوانند به درك هاي بالاتري از تاريخ دست يابند و آخرين متون باستان را پيدا كنند و به جهانيان گزارش دهند./ع2

برچسب ها: کشف ، نوشته ، اسرار ، قدیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار