عضو شورای شهر تهران گفت: آیین نامه نام گذاری معابر نیاز به بازنگری دارد اگر می خواهیم هویت و تاریخ شهرمان استوار باشد باید این بازنگری انجام شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران،  احمد مسجدجامعی در جلسه امروز شورای شهر با اشاره به تغییر نام برخی از کوچه‌ها و خیابان‌های تهران گفت: تهران هویت دارد و بسیاری از اسم‌ها ریشه دار است نه قراردادی. اگر ما به جایی پونک می گوییم به خاطر طبیعتش است یا نام ونک به خاطر درختان این منطقه بوده یا در منطقه سرچشمه، چشمه‌ای بوده و یا سنگلج که سنگ‌هایی به صورت رج رج بوده و در آن آب پخش می کردند این اسامی همه ریشه دارد و باید به ریشه‌ها توجه کرد. 
وی ادامه داد: با این آیین نامه ما راه به جایی نخواهیم برد.
عضو شورای شهر در ادامه با اشاره به جایگاه شادروان دکتر صفارزاده گفت: این خانم یکی از بانوان برجسته ما هستند که جا دارد مکانی را در شان ایشان نیز نامگذاری کنیم. همچنین استاد عبدالحمید آیتی از چهره های برجسته و متمایز تفسیر قرآن هستند که لازم است مکانی در شان ایشان نامگذاری شود.
علیرضا دبیر نیز با انتقاد از برخی از نامگذاری‌ها گفت: بهتر است قبل از نامگذاری معابر ، آسیب شناسی شود. برخی ساکنان نسبت به نام محله خود علاقه دارند و این تغییرات آزارشان می دهد.  تعداد بسیاری از شهروندان باسامانه 1888 تماس می گیرند و از نام جدید خیابانشان راضی نیستند.
معصومه آباد رییس کمیته نامگذاری معابر شورای شهر نیز گفت: طبیعی است که هر نامی موافق و مخالف داشته باشد و مطمئناً بعضی هستند که در برابر تغییرات مخالفت می کند اما مهم آن است که این تغییرات منطق داشته باشد و تمام این اسامی براساس آیین نامه‌ها است.
دانشجو با رد منطق آباد گفت: ما در مورد هر چیزی آیین نامه و کتاب قانون داریم اما باید بر اساس اقتضائات عمل کنیم . کتاب قانون و آیین نامه که وجود دارد پس ما اینجا چه می کنیم ، برویم بنشینیم در خانه مان.
وی افزود : تعداد زیادی نویسنده شناخته شده و چهره در شهر وجود دارد که کتاب های زیاد و ارزشمندی به چاپ رسانده اند اما این دلیل نمی شود که نام کوچه محل سکونت آنها ، به نام خودشان تغییر یابد. 
عضو شورای شهر تصریح کرد : درست است که آیین نامه وجود دارد اما دکتر آباد به عنوان نماینده شورا دراین کمیته حضور دارند و این جلسه نیز برای بررسی درست و غلط بودن این تصمیمات برگزار می شود.
دانشجو با اشاره به برخی معابر که در دستور تغییر نام امروز قرار داشتند گفت : بیشتر از 10 سال است که پل شهدای پاسداران همین نام را دارد . این نام چه مشکلی دارد ؟! کوچه فردوس هم از نظر معنایی و معنوی چه مشکلی دارد که نامش باید تغییر کند؟! منطق حکم می کند همین نام ها باقی بمانند. 
آباد در واکنش به سخنان دانشجو گفت: نامگذاری مکان‌ها براساس زندگی فرد یکی از روش‌های نامگذاری است و ما نمی‌توانیم سلیقه‌ای و شکلی در این زمینه عمل کنیم. 
حسن بیادی نیز که عهده دار ریاست امروز شورای شهر بود با اشاره به نامگذاری فرهنگسراها اظهار کرد : زمان نامگذاری فرهنگسراها ی تهران ، بیش از 50 اسم با معنا پیشنهاد شد که از میان آنها نام های کنونی برگزیده شد. این کارروش خوبی است . می توان برای نامگذاری معابر و اماکن به نام چهره های شاخص فرهنگی ، ورزشکاران ، بانوان شاخص و.. دستورالعمل تعریف کرد./ف
برچسب ها: شورای ، شهر ، نامگذاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار