عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: بيش از 8 درصد مردم در طول عمر خود حداقل يك بار به سنگ كليه علامت دار مبتلا مي شوند.

امير مهدوي ظفر قندي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، با اشاره به عواملي كه سبب بروز اين بيماري در افراد مي شود افزود : علت به وجود آمدن سنگ ها نا مشخص است اما عواملی همچون رعاین نکردن مسائل بهداشتي، مسائل ژنتيكي، يبوست، كاهش توان ايمني و وجود اشكالات آناتوميك هستند .

وي در ادامه بروز برخي از بيماري ها در بالا رفتن احتمال ابتلا به سنگ ها موثر دانست و تصريح كرد: به عنوان مثال در افرادي كه مبتلا به نقرس هستند احتمال ابتلا به سنگ کلیه 25 درصد خواهد بود و ياوجود عفونت هاي ادراري در بانوان مي تواند احتمال بروز سنگ را در افراد افزايش دهد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با بيان اينكه با استفاده از برخي راهكارهاي پيشگيرانه مي توان احتمال ابتلا به اين بيماري را كاهش داد خاطرنشان كرد: به عنوان مثال خوردن مايعات زياد مانند ، چاي کمرنگ و همچنين داشتن تحرك مناسب از راه هايي هستند كه در پيشگيري از بروز بيماري ها مي توانند بسيار موثر باشند .

ظفرقندي در ارتباط با ديگر بيماري هاي شايع اورولوژيك كليه تاكيد كرد: انواع عفونت هايي كه در كليه بروز مي كند از بيماري هاي شايع اورولوژيك كليه است كه در رده هاي سني مختلف دلايل مختلفي دارد .

وي افزود: به عنوان مثال اين بيماري در نوزادان به ويژه نوزادان دختر به دليل برگشت ادراري به وجود بيايد و در جوانان به دلايلي مانند بيماري هاي مانند يبوست، زمينه هاي ژنتيكي و ديگر عوامل از اين دست باشد .

عضو هيئت علمي دانشكاه علوم پزشكي مشهد با بيان اينكه 20 درصد از بانوان در طول عمر خود حداقل يك بار عفونت ادراري را تجربه ميكنند بيان كرد: در آقايان اين بيماري بيشتر به شكل پروستات و يا عفونت در ناحيه تناسلي خود را نشان مي دهد و در خانم ها بيشتر روي كار كليه تاثير مي گذارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.