مدتی از اعلام نهایی نتایج بزرگترین آزمون علمی کشور می گذرد. بسیاری از جوانان سخت کوش و پرتلاش، این مرحله از آزمون زندگی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته اند و الان قدم به دانشگاه گذاشته اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، ناامیدی و احساس دلزدگی از درس خواندن عموما اولین واکنش آنها به این مسئله است. ما در این جا نمی خواهیم بار دیگر فقط همان حرف های کلیشه ای که «کنکور آخر راه نیست، سال دیگه حتما قبول می شوی و...» را تکرار می کنیم، بلکه قصد داریم تا راهکارهایی اساسی برای آنها که قصد دارند تا مجددا در این آزمون شرکت کنند داشته باشیم.

اولین و مهم ترین توصیه به والدین عزیز در این شرایط این است که به هیچ وجه فرزندانتان را تحقیر نکنید و او را با دیگر همسالانش خصوصا کسانی که در نگاه شما کمتر تلاش کرده اند اما موفق شده اند، مقایسه نکنید. فرزند شما در این شرایط دغدغه فکری زیادی دارد و بسیار ناراحت است، سرکوفت زدن های شما نه تنها کمکی نمی کند بلکه می تواند منشا مشکلات جسمانی نیز شود. البته به این معنا نیست که کنکور را خیلی بی ارزش و پیش پا افتاده نشان دهید و با گفتن جملاتی نظیر: فدای سرت، حالا قبول نشدی مهم نیست، فلانی که چند درس خوند بیکاره و... انگیزه و هدف دانش آموز را کمرنگ کنید.

آنها را ترغیب کنید تا نسبت به عملکرد و رفتار یک سال گذشته خود تعمق داشته باشند. اگر روش تست زنی مناسب نبوده، مشکل اساسی در دروس داشته، تمرکز حواس نداشته و... علت عدم موفقیت را بررسی کند. در این صورت داوطلب با آمادگی بیشتر و بهتر برای آزمون آینده آماده می شود.داوطلبان باید توجه داشته باشند که کنکور شبیه مسابقه ماراتون است؛ کسانی برنده می شوند که تسلط، مهارت و تلاش بیشتری دارند. درواقع افرادی که در هر زمینه قوی تر باشند، موفق تر هستند.این گروه از داوطلبان باید مسئولیت اعمال خود را بپذیرند. من شانس ندارم، سوالات خیلی سخت بود، شرایط محیط منزل خوب نیست و... تنها توجیهاتی است که می تواند آنها را از هدف دور کند. اگر نگرشی واقع بینانه داشته باشد می تواند مسائل آینده را با هدف و انگیزه بهتری روبرو شود.

نکته بسیار مهم دیگر این که بچه ها نباید تابع تفکر دو قطبی بسته یا همه و هیچ باشند. بعضی از داوطلبان معتقدند که یا در کنکور قبول می شوم و خوشبختم در غیر این صورت شکست خورده ام. آنها باید آگاه باشند که مسلما آنها هم استعدادهای خاص و منحصر به فردی دارند که می توانند در سایه آن هم به پیروزی برسند.بچه های کنکوری اگر می خواهند قبول شوند باید رفتاری مادر گونه نسبت به کنکور داشته باشند. همان طور که مادر در همه حال به فکر فرزندش و بهبود شرایط زندگی اوست، داوطلب هم نباید لحظه ای از کنکور جدا شود. تمام تلاشش را در این زمینه به کار گیرد و در یک کلمه باید حس و حال کنکور داشته باشد. استراحت، غذا خوردن، مهمانی رفتن، گردش و دیگر امور روزمره او باید در قالب کنکور باشد. طوری که هر کس او را می بیند، متوجه شود که خود را برای این آزمون آماده می کند.

هدف، انگیزه، برنامه ریزی و تقسیم انرژی را به خاطر داشته باشید. همان طور که گفتیم کنکور مانند مسابقه دو است و کسانی که در آن شرکت می کنند باید توان خود را سنجیده و سرعت را متناسب با آن تنظیم کنند. مطالعه فشرده از ابتدای سال تحصیلی خوب است اما برای همه بچه ها کاربردی نیست و در نیمه راه خسته می شوند. داوطلب باید از ابتدا برنامه دقیق داشته باشد، مطالعه و یادداشت برداری منظم و همچنین مرور مناسب می تواند بسیار موثر باشد. شرکت در آزمون های آزمایشی نیز به خاطر تقویت مهارت تست زنی اهمیت بالایی پیدا می کند. تمرکز حواس نیز در مدت مطالعه بسیار مهم است.طی این زمان همچنین باید تغذیه بچه ها کاملا حساب شده باشد. مواد غذایی با ترکیبات خاص به یادگیری و یادآوری مطلب کمک می کند./س

برچسب ها: کنکور ، جوانان ، آزمون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.