کارشناس امور دارویی و مدیریت غذا دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: در حدود 68.6 درصد از مسمومیت‌هایی که به مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم ایران گزارش شده، مسمومیت دارویی بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز خوزستان ؛سمیه عزیزی  در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: نخستین هفته آبان‌ماه به‌عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت‌های مختلف شناخته می‌شود.

وی افزود: نخستین روز این هفته با عنوان پیشگیری از مسمومیت‌های ناشی از مصرف خودسرانه دارو شناخته می‌شود، شایعه‌ترین دلیل مسمومیت در کشور که از سوی مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم ایران شناخته می‌شود.

کارشناس امور دارویی و مدیریت غذا دانشکده علوم پزشکی آبادان ادامه داد: در حدود 68.6 درصد از مسمومیت‌هایی که به مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم ایران گزارش شده، مسمومیت دارویی بوده است.

وی با اشاره به شعارهای روز نخست از هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها گفت: مهمترین شعار انتخابی این روز برای شهروندان، پیشگیری از مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه و تجویز پزشک است زیرا این اقدام سلامت فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد.

عزیزی افزود: مقادیر بالای مصرف داروهای به ظاهر کم خطر، می‌توانند برای افراد به خصوص کودکان و سالخوردگان کشنده باشند.

عزیزی با اشاره به پیام خاص روز نخست هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها برای شهروندان آبادانی گفت: از مصرف خودسرانه داروها پیشگیری کرده و در صورت مصرف هرگونه دارو با پزشک متخصص و یا داروساز مشورت کرده سپس داروی تجویز شده را مصرف کنید.

وی اضافه کرد: خانواده‌ها، اولیای مدرسه و به‌ویژه نوجوانان توجه داشته باشند که از مصرف هر گونه دارویی که به عنوان انرژی‌زا و تقویت کننده حافظه از سوی افراد سودجو معرفی می‌شوند خودداری کرده و متوجه باشند این نوع از داروها مخدر بوده و به شدت برای افراد مضر است.

کارشناس امور دارویی و مدیریت غذا دانشکده علوم پزشکی آبادان ادامه داد: از مصرف دارو جلوی دیدگان خردسالان و کودکان خودداری کنید زیرا اشکال و رنگ‌بندی‌های دارویی برای کودکان جذاب بوده و درصدد مصرف آن برمی‌آیند.

وی در پایان گفت: در صورت بروز هرگونه مسمومیت با دارو شهروندان در نخستین اقدام با اورژانس محل سکونت خود تماس حاصل کرده و در قدم بعدی با شماره 09646 اطلاع رسانی کنند./ب
برچسب ها: مسمومیت ، ارتباط ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.