زنان به دلیل پایبندی بیشتر به اخلاقیات، مذهب و خانواده نسبت به مردان کمتر مرتکب جرم می شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، ارتکاب جرم و بزهکاری معضلی اجتماعی است که نه تنها گریبانگیر مردان شده بلکه زنان را هم به دام خود می کشاند و تنها، نوع جرم در میان افراد و بنا به دلایل مختلف فرق می کند.
برخی سارقند، برخی قاتل، برخی کلاهبردار، برخی زورگیر و ... در این میان برخی از جرم ها را بیشتر از سوی مردان و برخی دیگر نیز از سوی زنان انجام می گیرد.
علی محمد خیرخواه جرم شناس در این رابطه می گوید:‌ معمولا جرایم از سوی مردان انجام می گیرد و آن هم به این دلیل است که مردان دارای روحیه ای سخت ولی زنان روحیه ای حساس تر دارند و ترس از ارتکاب جرم در رویارویی با قانون در زنان بیشتر ولی در مردان کمتر است.
از طرفی مردها که مسئول تامین مخارج خانه هستند در صورت مشکلات مالی فقر نسبت به زنان بیشتر به ارتکاب جرم روی می آورند و در کل تمایل به ارتکاب جرم در مردان بیشتر از زنان است.
وی افزود: معمولا زنان مرتکب جرم نمی شوند و اگر هم مرتکب شوند بیشتر جرایمي مثل جیب بری، دخل زنی، کلاهبرداری های کوچک و ...
زنانی که مرتکب جرم می شوند یا در خانواده ای زندگی کرده اند که والدینشان مجرم و یا در زندگی مشترک همسرشان مجرم بوده است.
شرایط خاص دیگری هم وجود دارد مانند زنانی که بدون سرپرست بوده و به دلیل فقر اقتصادی مجبور به ارتکاب جرم شده یا به  دلیل اعتیاد به مواد مخدر مرتکب بزه می شوند.
زنان بزهکار که بیشتر سرقت هایی مانند جیب بری را انجام می دهند برای آنکه شناسایی نشوند در اماکنی مانند اتوبوس ها، محل های شلوغ و زنانه، آرایشگاه ها و ...  حضور  می یابند و اگر مرتکب کلاهبرداری شوند دست به کلاهبرداری های سبک مانند برپایی وام های خانگی و یا ارائه چک بی محل و امثال اینها می زنند.
در کشورمان یا اصلا پیش نیامده و یا بسیار به ندرت اتفاق افتاده که زنی را به دلیل زورگیری به اخاذی، سرقت مسلحانه ، کلاهبرداری های بزرگ و... دستگیر کنند.
 شاید این اتفاق در کشورهای خارجی بیفتد اما در ایران به دلیل پایبندی به اعتقادات مذهبی، خانواده و دیدگاه بد جامعه نسبت به وقوع جرم از سوی زنان این گونه جرایم کمتر اتفاق می افتد.
شاید در مورد وقوع جرمی مانند قتل،  زنان نیز حضور داشته باشند ولی معمولا به تنهایی این کار را نمی کنند و در ارتکاب جرم همدست داشتند و یا به صورت غیرمستقیم با اجیر کردن افرادی در وقوع قتل دست دارند.
اگر هم مستقیما مرتکب قتل شوند غالبا به دلیل قدرت بدنی کمتر نسبت به مردان روش های راحت تری مانند مسموم کردن، خفگی در خواب و... را انتخاب کرده و کمتر به وسیله سلاح سرد مانند چاقو یا قمه و یا به وسیله سلاح گرم مرتکب جنایت می شوند.
ایمن جرم شناس اذعان داشت: حتی در بحث اعتیاد که جرم محسوب نمی شود باز هم تعداد زنان و میزان انحراف آنها به مواد مخدر کمتر از مردان است.
معمولا زنان اگر مجبور به ارتکاب جرم هم شوند سعی می کنند به طور مستقیم عمل نکنند و نقش های همدست را ایفا می کنند.
مریم عباس پور آسیب شناس اجتماعی در رابطه با زنان بزهکار می گوید: بزهکاری مرد در یک خانواده تاثیرات منفی ای بر اعضای خانواده و افزایش مشکلات آنها چه از نظراقتصادی و چه از نظر عاطفی دارد.
اما این موضوع در مورد زنان فرق دارد چرا که اگر یک زن بزهکار مادر یک خانواده باشد، فرزندان بیشتر از نظر عاطفی و کمبود محبت مادری دچار آسیب می شوند، چرا که پدر نمی تواند هم نقش مادر را ایفا کند و هم تامین کننده نیازمالی فرزندانش باشد.
معمولا زنان در به دوش کشیدن مشکلات و پذیرش مسئولیت نگهداری از فرزندان صبر و تحمل بیشتری دارند و اگر پدر بالای سر فرزندانشان نباشد طوری ایفای نقش می کنند که فرزندان کمتر احساس کمبود پدر می کنند ولی اگر مادر مجرم باشد، پدران نمی توانند آن طور که باید هم نقش مادر ایفا کنند و هم پدر، به همین دلیل فرزندان بیشتر دچار آسیب های عاطفی می شوند از این رو مجرم بودن زنان نقش بسزایی در آسیب دیدگی روحی اعضای خانواده به خصوص فرزندان دارد.
اگر مشکلات زنان قبل و پس از مجرم شدن بیشتر از سوی مسئولین مورد توجه قرار گیرد مسلما وقوع جرم از سوی این قشر از جامعه بسیار کمتر خواهد شد. /ل
برچسب ها: جرم ، زنان ، مردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار