معاون مدير کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه گفت: اسلام در حال گسترش است و اين يک تهديد جدي براي جوامع غربي محسوب مي‌شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مصطفي اعلايي معاون مدير کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه در نشست تخصصي- بين‌المللي آزادي بيان در پژوهشکده روابط بين الملل با بررسي ابعاد حقوق بين المللي و پيامدهاي اقدام مخل صلح جهاني اظهار داشت: اسلام ستيزي از بدو اسلام به وجود آمد و جرياني به مانند شعب ابي طالب از گونه‌هاي بازر اسلام ستيزي در آن برهه زماني بود.

معاون مدير کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه بيان داشت: تمام وقايعي که در دوران اخير در چارچوب اسلام ستيزي از بوسني گرفته تا افغانستان و پاکستان و ميانمار در حوزه اعمال خشونت و تبعيض عليه مسلمانان براساس برنامه ريزي است که بي ترديد به صورت نظام يافته با يکديگر مرتبط است.

اعلايي با اشاره به جريان هولوکاست گفت:‌ بسيار تلاش شده تا در کنار اسلام، فوبياي مسئله هولوکاست را قرار دهند و اين نمونه بارز فوبياهاي جعلي در کنار اسلام ستيزي است.

وي اظهار داشت: اسلام يک ايدئولوژي سياسي دارد؛ صرفا مذهب نيست چراکه اسلام براي غرب تهديد زاست و مسلمانان غير قابل جذب در فرهنگ غرب هستند چراکه بر حسب اعتقاداتشان در جامعه اروپايي هضم نمي‌شوند.

معاون دبير کل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه تهديد زا بودن اسلام را براي غرب از ديگر موارد پروژه اسلام هراسي دانست و تصريح کرد: اسلام در حال گسترش است و اين يک تهديد جدي براي جوامع غير مسلمان محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به مصداق اين تهديد در لايه‌هاي اجتماع آمريکا بيان داشت: جمله‌اي که در آمريکا متداول است اين است که اسلام، مذهبي است که با شتاب پيش مي‌رود و پيروان آن به سرعت اين مذهب را دنبال مي‌کنند و همچنين در گفتار ديگري که در بين اروپاييان متداول است بيان مي‌کند که جمعيت مسلمانان در جهان با جمعيت دنيا برابري خواهد کرد و اين مصداقي براي تهديد اسلام در غرب به کار مي‌رود.

وي از ديگر موارد تهديد زا بودن اسلام از سوي غرب را عامل برخورد تمدن‌ها از سوي غرب عنوان کرد و گفت: غرب اسلام را مدافع تروريست و مخل آرامش و امنيت منطقه مي‌داند اما مهمترين دليل آن ايدئولوژي سياسي اسلام است و غرب به دليل گسترش اسلام با آن به مقابله مي‌پردازد.

وي در ادامه افزود: تبليغات بهائيت و مسيحيت بيشتر از اسلام است اما همچنان اسلام را تهديد آميز مي‌دانند چرا که ماهيت گسترش دارد.

اعلايي در راستاي روند مقابله با اسلام از سوي دشمنان تصريح کرد: اولين اقدام غرب ايجاد نفرت نسبت به اسلام از طريق برنامه‌ها،‌ فيلم‌ها و بازي‌هاي رايانه‌اي است و تحريم‌هايي که عليه ايران به کار برده مي‌شود در چارچوب اسلام ستيزي گام بر مي‌دارد.

وي در تشريح پيامدهاي اسلام ستيزي توصيف کرد: مطرح شدن بحث حقوق بشر از سوي غرب خود از پيامدهاي اسلام ستيزي است و اعمال تبعيض‌هاي سياسي اجتماعي و مذهبي از جمله اين روش‌هاست.

اعلايي با تاکيد بر روند فضاي اسلام ستيزي براي مسلمانان اظهار داشت: وقتي براي مسلمانان فضاي تنفر و هراس در جهان ايجاد مي‌شود اين فضا بر آنها تاثير مي‌گذارد و مسلمانان به خود سانسوري براي ابراز مسلماني خود مي‌رسند.

وي با اشاره به مباحث حقوق بشر يادآور شد: در ادبيات حقوق بشري و اعلام‌هاي فرافضايي اقداماتي صورت مي‌گيرد که به آنها واکنشي از سوي غرب نشان داده نمي‌شود که اما به طور مثال دستگيري خودسرانه در وانتاناموي عراق اتفاق افتاده اما توجهي از سوي مدعيان حقوق بشر ديده نمي‌شود.

اعلايي با اشاره به نظريات گزارشگر ويژه حقوق بشر تصريح کرد: اين گزارشگر معتقد است اگر بخواهيم در اسلام ستيزي در زمينه حقوقي کار ويژه‌اي انجام دهيم بايد بحث را از تقسيمات شمال و جنوب و کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه خارج کرده و در چارچوب حقوق بشري به صورت جزئي به بحث بنشينيم.

وي در ادامه گفت: بحث اسلام و فوبيا تعليفي در مباحث حقوق بشري ندارد و بايد براي مطرح کردن آن در مباحث حقوق بشري در چارچوب معاهدات به صورت جزئي به آن بپردازيم لذا  کشورها را مجاز به رعايت قوانين آن کنيم.

در ادامه اين جلسه حجت الاسلام والمسلمين نواب نايب رئيس انجمن دوستي ايران و بوسني اظهار داشت: اسلام ستيزي فيزيکي با اسلام ستيزي فکري مغاير است و مسئله توهين به پيامبر داراي سوابق تاريخي و مسئله کشتار و هجمه به مسلمانان بعد ديگر اسلام هراسي است.

وي افزود: راه حل حقوقي و سياسي و فرهنگي از جلمه اقداماتي است که عليه اقدامات اسلام ستيزانه غرب نظير فيلم توهين به پيامبر بايد پيگيري شود اما درگيري‌هاي فيزيکي نوعا قومي و منطقه‌اي است و ريشه‌هاي اعتقادي آن کمرنگ‌تر است.

وي تصريح کرد: راه حل اسلام هراسي اين است که در برهه زماني از راه‌هاي حقوقي در مجامع بين الملل اين هجمه‌ها را عليه مسلمانان پي بگيريم.

در ادامه جلسه سيد کمال سجادي رئيس انجمن دوستي ايران و بوسني اظهار داشت: اسلام قدرت نرمي ايجاد کرد که باعث هراس غرب شد و احساس خطري که به سبب رويش‌هاي اسلام وجود دارد حرکت‌هاي ضد اسلامي رشد پيدا کرد و اين نوع حرکت‌هاي ضد اسلامي باعث ايجاد اعتماد به نفس در ديگر اديان شده است.

سجادي با اشاره به فيلم موهن پيامبر اعظ(ص)  گفت: با انتشار کاريکاتورها و فيلم‌ها گسترش اسلام ستيزي را به بهانه آزادي بيان پيش گرفته‌اند.

وي با اشاره به هشدار مردم مسلمان ميانمار تصريح کرد: جاي تاسف دارد که ما در ميانمار سفارت نداريم تا بتوانيم از مسلمانان آنجا حمايت کنيم.

 شايان ذکر است در پايان اين نشست طالب‌زاده کارگردان و مستند ساز با بيان اينکه غرب با نا آگاهي نسبت به مسائل ايران و مسلمانان دست به سانسور زده تصريح کرد: يکي از سانسورهاي غرب، جنگ هشت ساله ايران بود که اين مهم ريشه در نا آگاهي غرب نسبت به ايران دارد.

وي در ادامه متذکر شد صد هزار جوان شيعه را صدام به کمک آمريکايي‌ها به شهادت رساندند اما اطلاعاتي در اين رابطه افشا نشد و اين کار مستند سازان است که براي دنيا روشنگري کنند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: حقوق ، بشر ، وزارت ، امور ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار