تحليلگران نظام انتخاباتي آمريکا را غير دموکراتيک وغير عادلانه مي دانند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه پرس تي وي ؛ در حاليکه ميليونها آمريکايي در ماه نوامبر با حضور در پاي صندوقها، براي انتخاب رئيس جمهور کشورشان راي خواهند داد اما واقعيت اين است که راي مردم مستقيما رئيس جمهور آمريکا را انتخاب نخواهد کرد.

در واقع تکليف نهايي انتخابات را فقط 538 نفر تعيين خواهند کرد. اين گروه کوچک کالج الکتورال نام دارد . در آمريکا انتخاب رئيس جمهور و معاون او نتيجه راي غير مستقيم مردم است. در واقع مردم با راي خود وضعيت کالج الکتورال را مشخص مي کنند. بعدا اعضاي اين گروه رئيس جمهور را مستقيما با راي خود  انتخاب مي کنند. منتقدان مي گويند کالج الکتورال روشي قديمي و منسوخ و اساسا غيردموکراتيک است. براي اين انتخاباتي که غيردموکراتيک است هزينه هاي زيادي صرف تبليغات مي شود.

برآورد شده است هزينه مبارزات انتخاباتي آمريکا حدود پنج ميليارد و هشتصد ميليون دلار شود. حدود هفتاد درصد از اين پول را شرکتها و لابي ها پرداخت مي کنند. چنين هزينه هاي گزافي در حالي براي انتخابات هزينه مي شود که بسياري از مردم زير فشار بحران اقتصادي و سياستهاي رياضتي روز به روز فقيرتر مي شوند. هم اکنون بيش از چهل و شش ميليون آمريکايي در فقر هستند. همچنين بدهي ملي آمريکا بيش از شانزده تريليون دلار است يعني سرانه بدهي ملي در آمريکا بيش از پنجاه و يک هزار دلار براي هر آمريکايي مي شود. هم اکنون برخي نظرسنجيها نشان مي دهد حدود نود ميليون آمريکايي واجد شرايط در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

بسياري از آنها مي گويند هيچ تفاوتي ميان سياستهاي جمهوريخواهان و دموکراتها وجود ندارد و هيچکدام از احزاب نتوانسته اند به وعده هاي خود عمل کنند. آمريکا نظام دو حزبي دارد و هيچ شانسي براي احزاب و افراد ديگر براي به چالش کشيدن اين دو حزب وجود ندارد. منتقدان مي گويند نظام حاکم در آمريکا نظرات مخالف را از ميدان به در مي کند و اجازه نمي دهد نامزدهاي ديگر احزاب در مناظرات ملي شرکت کنند. تحليلگران بر اين باورند نبود حزب سوم باعث مي شود تا حق مردم ضايع شود و رقابت منصفانه در انتخابات وجود نداشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار