رئيس کميسيون بودجه و برنامه‌ريزي با اشاره به نوسانات اخير بازار ارز و تلاش براي کنترل اين نوسانات گفت: اجراي طرح اتاق مبادلات ارزي نمونه‌اي از همکاري مجلس و دولت براي مديريت بازار ارز بود که به خوبي در حال اجرا است.

غلامرضا مصباحي‌مقدم نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران در خصوص آخرين اقداماتي که از سوي مجلس در مورد کنترل نرخ ارز صورت گرفته است، گفت: نمايندگان در مجلس دو اقدام را در دستورکار قرار دادند اول سوال از رئيس‌جمهور در مورد نوسانات نرخ ارز که کميسيون بودجه با حضور وزراي اقتصاد،‌ صنعت، رئيس‌كل بانک مرکزي و جمعي ديگر از نمايندگان سوال کننده در يک فضاي بسيار منطقي و شفاف مطرح شد و نمايندگان رئيس‌جمهور با ذکر جرئيات به سوالات مطرح شده پاسخ دادند.

وي در ادامه افزود:‌ اقدام دوم که براي كنترل بازار ارز صورت گرفت؛  همکاري مجلس و دولت براي مديريت بازار ارز بود که طي دو ماه اخير پيشنهاداتي مطرح شده که مورد توافق قرار گرفته و در حال اجراست که اجراي طرح اتاق مبادلات ارزي نمونه‌ اين توافقات است که به خوبي در حال اجرا است.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه همچنين تصريح كرد: در نظر گرفتن مشوق‌ براي صادر کنندگان کالا از جمله تصميماتي است که در اين راستا اتخاذ شده تا آنان درآمدهاي ارزي خود را در اتاق مبادلات ارزي عرضه کنند.

مصباحي‌مقدم افزود: با توجه به تنوع کشورهاي حوزه‌ي صادرات ايران که در حدود 157 کشور هستند  استفاده از اين منبع به نوعي راهکاري براي دور زدن تحريم‌هاست كه تجار و توليدکنندگان به اين وسيله مي‌توانند مواد اوليه را از مبادي وارد کنند که تحريم‌ها به آن مناطق اصابت نمي‌کند که عملياتي شدن اين مساله يکي از نتايج خوب اين جلسات است.

رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با کاهش قيمت ارز تصريح کرد: پيش بيني مي‌کنم قيمت ارز در بازار مبادلاتي کاهش پيدا کند و دولت هم بايد بازار غير مبادلات ارزي را کنترل کند تا شاهد کاهش قيمت ارز باشيم كه در حال حاضرنيز  طي دو هفته گذشته  شاهد كاهش قيمت ارز در اتاق معاملات ارزي بوديم.

مصباحي‌مقدم در مورد اقدامات مجلس براي تخصيص ارز به  افراد خاص، دانشجويان و يا افراد بيمار و مسافر افزود: تدابير اجرايي در حال حاضر تمامي نيازهاي واقعي را پوشش مي‌دهد و از مصوبات کارگروه بين مجلس و دولت اين بود که ارز مورد نياز دانشجويان اعم از بورسيه و غير بورسيه و همينطور ارز مورد نياز مسافران و بيماران  و همينطور 37 نوع تقاضاي خرد موجود از طريق بانک‌ها و صرافي‌ها تامين شود.

وي در پايان با اشاره به اخلالگران بازار ارز اضافه کرد: در راستاي برخورد با اين اخلالگران، افرادي توسط نيروهاي انتظامي و وزارت اطلاعات دستگير شده‌اند اما شايد اين مسئله هنوز کافي  نباشد كه به همين دليل اقدامات ديگري در دست اجرا است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار