معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست هرمزگان گفت: از پلنگ ایرانی و خرس سیاه آسیایی درخطر انقراض برای نخستین بار با دوربین تله ای در ارتفاعات شهرستان بشاگرد تصویربرداری شد.

ریاضی فر در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس افزود: پیش از این رد پا و آثارپلنگ و خرس درمناطق شرق و غرب هرمزگان شناسایی شده بود اما نوع آن مشخص نبود.وی با اشاره به اهمیت حفظ این دو حیوان در خطر انقراض گفت: خرس سیاه آسیایی از گونه های نادر و با ارزشی است که ازسوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماد زیستی استان هرمزگان معرفی شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست هرمزگان گفت: طوق بزرگ سفید در زیر گردن از ویژگیهای خاص خرس سیاه آسیایی و زیستگاه آن در محدوده استان های سیستان و بلوچستان،هرمزگان و کرمان است.

ریاضی فر افزود : پلنگ ایرانی با بدن پوشيده از خال‌هاي گرد و توخالي شبيه به گل داراي جثه‌اي بزرگ، بدني عضلاني و قابل انعطاف، سري پهن، دست و پايي کوتاه با پنجه‌هاي قوي است.

وی گفت: وجود پلنگ ایرانی در شهرستانهای بشاگرد، جاسک، منطقه حفاظت شده گنو در شهرستان بندرعباس و کوه سفید لاور دین در مرز شهرستان های بستک و بندر لنگه ثابت شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست هرمزگان افزود: آثار وجود یک قلاده پلنگ در بندرلنگه و روستای کشار در غرب کوه گنو در حوالی بندرعباس و ارتفاعات کوههای شهرستان حاجی آباد و خرس سیاه در رودان، ارتفاعات جکدان جاسک و ارتفاعات میناب دیده شده است.

ریاضی فر با اشاره به اینکه آماری از جمعیت خرس سیاه آسیایی و پلنگ ایرانی درهرمزگان وجود ندارد گفت : برای اطلاع از وجود گونه های جانوری و تخمین تعداد جمعیت آن ها 30دستگاه از دوربین های تله ای در طبیعت کار گذاشته شده است.

وی افزود: برای حفاظت از این گونه های در خطر انقراض اقداماتی همچون ایجاد گشت کنترل منطقه / آموزش مردم برای مشارکت در حفاظت این جانوران و جلوگیری از شکار غیرمجاز طعمه های این دو گونه درحال اجراست./س

.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.