علی تشکری در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با تشریح کار ژنراتور افزود: دیزل ژنراتورها نباید بدون بار کار کنند و در گذشته کنترل توان مصرفی برق دیزل ژنراتور را یک سیستم مکانیکی برعهده داشته است که در اثر گذشت زمان معیوب شده و قابل استفاده نبوده است.
وی همچنین از بروز رسانی این سیستم خبر داد و اظهارداشت: در حال حاضر ما با اتکا به توان مهندسان و متخصصان پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد و از طریق مهندسی معکوس این سیستم را طراحی و به صورت PLC و نرم افزار مانیتورینگ به روز کرده ایم.
تشکری تصریح کرد: این سیستم علاوه بر کنترل بارالکتریکی، عملیات مانیتورینگ را با نصب یک دستگاه کامپیوتر در محل اتاق کنترل نیروگاه انجام می دهد و این مهم توسط اپراتور قابل مشاهده و کنترل است.
این مقام مسئول در ادامه به کارکرد این سیستم اشاره و بیان داشت: کارکرد این سیستم به گونه ای است که بارکنترلی را در 20 پله 5/37 کیلوواتی می تواند به صورت اتومات، دستی و نیز محلی و کنترل از راه دور در سرویس قرارداده و در صورت نیاز خارج کند.
وی با بیان این که اگر این سیستم در حالت اتوماتیک و کنترل از راه دور تنظیم باشد در هنگام استارت ژنراتور این بار به صورت نرم و پله وار بر روی آن قرار می گیرد اضافه کرد: پس از قرارگرفتن بارهای عملیاتی پالایشگاه روی دیزل ژنراتور در زمان بسیار کوتاه (250 میلی ثانیه) و قبل از این که گاورنر ژنراتور تغییری در بار احساس کند بارکنترلی را از روی آن برخواهد داشت.
تشکری تاکید کرد: با توجه به طراحی انجام شده، وابستگی به سازنده اصلی که یکی از کشورهای غربی است مرتفع شده و سیستم توسط مهندسان داخلی طراحی و در پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد اجرایی شده است.
مسئول تعمیرات برق پالایش و سرویس های وابسته پالایشگاه خانگیران در ادامه به مزیت های این سیستم اشاره کرد و بیان داشت: سرعت بالا، پایداری عملکرد ژنراتور، سهولت کار اپراتور و امکان گزارش گیری از اتفاقات از مزیت های این سیستم می باشد.
وی یادآور شد: طراحی و اجرای این پروژه با اعتباری بالغ بر 90 میلیون ریال و
صرفه جویی معادل400 میلیون ریال صورت پذیرفته است./س