پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (Ics) در تاجکستان افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام( Ics) در شیراز گفت: شعبه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (Ics) با همکاری آکادمی تاجکستان در این کشور افتتاح می شود.
جعفر مهراد اظهار داشت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ، سازمان بین المللی است که توسط وزرای آموزش عالی تحقیقات علمی و کشورهای اسلامی در چهار نشستی که در باکو پایتخت آذربایجان در سال 2008 برگزار شد به تصویب رسید.
وی افزود: 57 کشوراسلامی در این پایگاه ازحقوق علمی و تحقیقاتی برخوردار هستند و از این رو پیش بردن برنامه های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ، مستلزم همکاری با همه کشورهای اسلامی است.
مهراد بیان داشت: بر اساس این تفاهم که بین پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (Ics) در شیراز و تاجکستان منعقد شد یک سال فقط بر روی تحقیقات علمی مربوط به تاجکستان (Ics) فعالیت می شود و از سال دوم به پیشنهاد تاجیکستان مقرر شد کشورهای ازبکستان، قرقیزستان ، افغانستان و ترکمنستان به این آکادمی بپیوندند و ماموریت های تحقیقاتی مربوط به Ics در آکادمی صورت بگیرد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام Ics ادامه داد: اجرای این هدف ، مستلزم وجود شرایطی است از جمله این که نیروهای انسانی تاجیک دراین زمینه واجد ویژگی لازم باشند و پروژه های مربوط به ICS مرتبط با رشته های فناوری اطلاعات و کامپیوترباشد.
مهراد گفت: همچنین پایگاه علوم اسلامی ، این افراد را تربیت کند و ضمن آموزش مسائل سخت افزاری و نرم افزاری ، هزینه آموزش و حقوق ماهانه آنها از ICS درشیراز تامین شود لیکن کشور تاجیکستان فضای لازم را برای ایجاد شعبه در اختیارICS قرار دهد و در مرحله بعد، نشریات علمی پنج کشور نامبرده درآکادمی تهیه و در اختیارICS قرار داده شود.
مهراداضافه کرد: همچنین مقرر شده است ، بنگاه نشرمشترکی برای چاپ مجلاتی که مورد تایید است ، دایرو Ics در این زمینه سرمایه گذاری کند .
وی بیان کرد: دراین بنگاه برای کسب تجربیات ، ابتدا نشریات تاجکستان و پس از آن پنج کشور یاد شده منتشر شود و سپس در اختیار 57 کشور اسلامی قرار گیرد .
در ادامه این نشست رییس انستیتو حقوق فلسفه و سیاست شناسی آکادمی ملی علوم جمهوری تاجکستان گفت: از این طریق ، مجلات تاجیکستان و پنج کشور دیگر جمع آوری و در اختیار کشورهای جهان اسلام قرار داده می شود .
شمال اف ، اظهار داشت: اساس و پیشرفت هرکشوری درعلم های مشخص آن است و ما تلاش می کنیم با بهره گیری از دانشمندان خود ، به عرصه پیشرفت دست یابیم .
وی اضافه کرد: Ics از 57 کشور اسلامی تشکیل شده و این مرکز به مثابه یک دایره المعارف برای آنها به شمارمی آید و امیدواریم برای کشورهای آسیای مرکزی تاثیر خوبی داشته باشد و مقالاتی که در اینجا جمع آوری می شود بتواند پاسخگوی نیازدنیا باشد.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) شبکه اطلاع رسانی علمی است که راهبری مناسب و نظارت بر وضع انتشارات علمی ، برنامه ریزی برای ارزیابی استنادی انتشارات علمی ، ارزش گذاری کمی، کیفی ، رتبه بندی مجلات و سایر تولیدات علمی و ثبت در فهرست ISC از مهمترین وظایف آن است .
دفتر اصلی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاورمیانه و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در شیراز است ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.