معلولین در ایران به رغم توسعه مناسبی که در امر شناسایی و ارائه برخی خدمات توانبخشی به وجود آمده ، لیکن هنوز در بسیاری از موارد برای حضوری ساده در جامعه از امکانات اولیه برخوردار نیستند.

در این بین معلولین جسمی و حرکتی قشری از جامعه معلولین می باشند که اکثرا ذهن سالم و پویایی دارند که با وجود قدرت استنباط فکری آن ها، جامعه و نپذیرفتن توانایی هایی این افراد از سوی جامعه مهم ترین موانع در رشدشان می باشد.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، زهرا لطفی جامعه شناس گفت: مشکلات معلولین جسمی و حرکتی ، انگیزه و عامل محرکی برای آنان است و باعث پویایی ذهنی و قدرت استدلال و استنباط فکری این معلولین می شود.
 
وی در ادامه افزود: با وجودی که این افراد اکثراً به مدارج عالی علمی دست می یابند اما گاه ناکامی هایی در مسیرشان به چشم می خورد که مطمئنا موانع محیطی در شکوفایی استعدادهایشان بسیار تاثیر گذار می باشد.
 
این جامعه شناس در ادامه تصریح کرد: وجود نگرش های منفی و  آسیب رسان در سطوح مختلف تصمیم گیری در جامعه نسبت به این افراد باعث می شود که آنان قشری قابل ترحم و فاقد توانایی و موجوداتی مصرفی و سرباز تلقی شوند و تلاش های این افراد نادیده گرفته شود.
 
زهرا لطفی اظهار داشت: فقدان قانون و یا نارسائی قوانین صریح در رابطه با امور معلولین مسئله مهم دیگری است که به رشد آن ها تاثیر گذاشته است.
 
وی در ادامه افزود: باید درصدی از مشاغل مدیریتی و یا مرتبط با آن حداقل به معلولین راغب اعطا شود و مراکز تصمیم گیری واحد و منسجمی برای معلولین در نظر گرفته شود که لااقل خودشان با هماهنگی و یاری جستن از افکار عمومی جامعه به حل مشکلاتشان بپردازند.
 
وی در پایان افزود: به نظر من معلولین ما خصوصاً نخبگان و تحصیل کرده های آنها خیلی مبتکر می باشند و اگر فرصت به آنها داده شود مفید عمل می کنند، اکثراً افراد معلول پس از آموزش لازم می توانند بسیاری از فعالیت های عادی زندگی را به آرامی انجام دهند لذا باید به آن ها توجه کرد و زمینه را برای رشد و حضور جدی ترشان مهیا کرد.
 
معلولین جسمی و حرکتی همانند افراد عادی توانایی حضور در بخش های مختلف جامعه و استفاده از امکانات آن را دارند چرا که از ذهن و روان سالمی بهره می برند و به همان میزان توانایی سود رسانی به جامعه دارند در این راستا سازمان و مسئولان مرتبط با این افراد باید عنایات خاصی داشته باشند ، قشری که با مجموعه ی مشکلات جسمی ، روحی و اجتماعی مواجه است نیازمند سرپرستی دلسوز فهیم و اهل ایمان به معنای واقعی می باشد./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار