نيسان ماکسيما پس از 11 سال حضور ممتد و پر قدرت در بازار ايران با بازار داخلي وداع کرد.

به گزارش خبرنگار وبگردي باشگاه خبرنگاران، مدت‌ها از عرضه اولين نمونه خودروي نيسان ماکسيما مي‌گذرد و در تمام طول اين مدت سدان ژاپني با توجه به ويژگي‌هايش توانست سهم خوبي را در بازار پر تلاطم داخلي کسب کند و جزو خودروهاي لوکس به حساب بيايد با اين حال پارس خودرويي‌ها دوشنبه گذشته آخرين ماکسيما را مونتاژ وبراي هميشه با ميهمان ژاپني و محبوب خود وداع کرده‌اند. درادامه نگاهي داريم به دلايل و نکاتي که در مورد رفتن اين سامورايي مطرح شده است.

* نگاهي به ماکسيما

يکي از دلايلي که باعث مي‌شد رانندگان ايراني به ماکسيما هنوز هم روي خوش نشان دهند موتور آن بود که با حجم 30 ليتري‌اش قدرت خوبي و بالايي از خود نشان مي‌داد. ضمن اينکه با وجود قديمي شدن چهره اين خودرو باز هم به خاطر اصالت طراحي‌اش از خيلي نمونه‌هاي جديد و به روز زيباتر به نظر مي‌رسد اين را هم نبايد فراموش کرد که مصرف سوخت و اشتهاي زياد هم يکي از نقاط ضعف ماکسيما بود که البته با حجم بالاي موتور آن ارتباط داشت. بد نيست بدانيد پارس خودرويي‌ها در طول حدود 11 سالي که از ماکسيما پذيرايي کردند بيش از 27 هزار دستگاه از اين خودرو را به مونتاژ رساندند و در اين بين سهم مدل اتومات چهار برابر مدل دنده‌اي بوده است نمره منفي ماکسيما هم در ابتداي ورودش به پارس خودرو، روي عدد 76 متمرکز بود که در آخرين ارزيابي صورت گرفته به 12 کاهش پيدا کرد که نشان مي‌داد با خودروي با کيفيتي طرفيم.

* دلايل خداحافظي ماکسيما

پارس خودرويي‌ها مي‌گويند، با توجه به اينکه حدود 10 سال از عمر توليد ماکسيماي قديمي مي‌گذرد به دليل کاهش تيراژ توليد اين خودرو در سطح جهان تامين قطعات آن براي شرکت مادر (نيسان) صرفه اقتصادي ندارد به همين دليل نيسان ژاپن اعلام کرده امکان ادامه تامين قطعات ماکسيماي قديمي وجود نداشته و به اين دليل توليد آن در پارس خودرو متوقف شد البته بد نيست بدانيد که مدل جديد ماکسيما همچنان در ژاپن و آمريکا توليد مي‌شود و اگر براي توليد نمونه‌هاي جديد مذاکره‌اي با شرکت نيسان صورت مي‌گرفت شايد بازار يکي از با کيفيت‌ترين خودروهايش را از دست نمي‌داد که بنا به دلايلي اين اتفاق صورت نگرفت.

* وضعيت تامين قطعات

اگر خودروي زيرپايتان همين ماکسيماي وداع کرده باشد شايد بيش از خبر خداحافظي آن نگران وضعيت تامين قطعات اين خودرو باشيد ولي بايد گفت طبق قرار دادي که با شرکت نيسان عقد شده اين شرکت موظف است از زمان توقف خط توليد ماکسيما در ايران تا 10 سال آينده قطعات يدکي اين خودرو را تامين کند بنابراين حداقل تا 10 سال ديگر نگراني از اين بابت نداشته باشيد.

* جانشينان ماکسيما

پارس خودرو قرار است از ظرفيت خط توليدماکسيما براي مونتاژ ديگر ميهمان ژاپني پارس خودرو يعني نيسان تيانا استفاده کند خودرويي که اين روزها با کيفيت‌ترين محصول داخلي محسوب ميشود و تقريبا با قيمت ماکسيما در بازار به دست مشتري مي‌رسد جدا از اين برادر بزرگتر از خودروهايي مثل مزدا 3 نسل جديد کياسراتوي سدان و تويوتا کرولا هم مي‌توان نام برد که از لحاظ قيمتي و ويژگي‌ها تا حدي که نيسان و ماکسيما شبيه بوده و با توجه به کم شدن به مرور نمونه‌‌هاي صفر اين خودرو در بازار مي‌توان آنها را جايگزيني مناسب در نظر گرفت.

ماکسيما پس از 11 سال ميهماني بالاخره با بازار ايران خداحافظي کرد خودرويي محبوب و با کيفيت که به خاطر سياست‌هاي توليد کننده‌اش به پايان خط خود رسيد ولي کماکان پشتيباني و تامين قطعات آن تا 10 سال ادامه خواهد داشت.

منبع: روزنامه هفت صبح

انتهاي پيام/

برچسب ها: ماکسیما ، ایران ، نیسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.