گزاشگر سی ان ان ضمن مرور روابط سرد سالیان اخیر میان واشنگتن و مسکو ، تلاش های اوباما برای بهبود روابط را بی اثر خواند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، گزارشگر اين شبکه فیل بلک افزود: مسئله روسیه این روزها و در اوج مبارزات انتخاباتی آمریکا به یک موضوع مهم مبدل شده است. در حالیکه اوباما تلاش کرده است روابط دو کشور را بهبود بخشد ، ولی دیوار بی اعتمادی همچنان میان دو طرف پا برجاست. از سوی دیگر میت رامنی نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از روسیه بعنوان نخستین دغدغه ژئوپلیتیک آمریکا نامبرد.
آلکسی پوشکوف از کمیته روابط بین المللی دوما و از اعضای ارشد حزب حاکم روسیه متحد با انتقاد از سخنان رامنی ، وی را گزینه مناسبی برای سیاست خارجی آمریکا در قرن21 نشناخت. این سیاستمدار ارشد روسی در عوض اوباما را فردی انعطاف پذیر درمواجه با روسیه خواند.
گزارشگر سی ان ان با اشاره به تظاهرات و تجمعات گسترده مردم روسیه پس از انتخابات جنجالی پارلمانی روسیه در دسامبر گذشته، گفت: هیلاری کلینتون از نحوه برگزاری این انتخابات در روسیه انتقاد کرد. ولادیمیر پوتین نخست وزیر وقت روسیه با انتقاد از سخنان وزیر امور خارجه آمریکا ، وی را به تحریک مخالفان برای برپایی تظاهرات متهم کرد. آلکسی پوشکوف نیز سخنان وزیر امور خارجه آمریکا را تلاش کاخ سفید برای تغییر رژیم در روسیه برشمرد. روسیه نیز در عوض با وتوی قطعنامه ها و تحریم ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد و ارسال سلاح برای رژیم دمشق ، در عمل ثابت کرد به نیات آمریکایی ها اعتمادی ندارد. پوشکوف افزود: آمریکایی ها دم از آزادی بیان ، حقوق بشر و دموکراسی می زنند ولی در عمل در تلاش برای دستیابی به منافع ژئوپلیتیک خود در منطقه اند. کرملین سپتامبر گذشته آژانس موسوم به « یو اس اید » آمریکا را پس از بیست سال فعالیت و سرمایه گذاری در زمینه دموکراسی ، حقوق بشر و اقدام های بهداشتی در خاک روسیه را به بهانه مداخله این دفتر در امور داخلی روسیه ؛ تعطیل کرد. چند هفته بعد نیز مسکو از تمایل خود برای احیای توافق های قبلی با آمریکا در خصوص از بین بردن هزاران موشک هسته ای دوران جنگ سرد خبرداد. تحلیلگران سیاسی بیم آن دارند در صورت پیروزی رامنی و ادامه ادبیات وی درخصوص روسیه ، روابط دوجانبه بیش از پیش رو به سردی گذارد. فهرستی از مسائل حساس موجود است که رئیس جمهور آتی آمریکا باید در قیاس با روسیه به آنها توجه کند.
برچسب ها: بین الملل ، اوباما ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار