اکثر گروه های لبنانی این قضیه را رد کردند که یک عامل داخلی یا اختلاف داخلی باعث این اتفاق شده باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پس از حادثه تروریستی لبنان کارشناسان ابعاد مختلفی از این حادثه را تبیین کردند و هر کدام بنحوی بازخوردهایی از این از اقدام غیر انسانی را بیان نمودند.

دراین راستا گفتگویی را با جناب آقای مصیب النعیمی کارشناس مسائل خاورمیانه و سردبیر روزنامه الوفاق صورت دادیم که نکات جالبی را در خود جای داده است.

آقای نعیمی گفت:قطعا انفجاری که در لبنان رخ داد قبل از اینکه یک رویداد امنیتی باشد، یک رویداد مهم سیاسی به نظر می آید، چرا که فرد مورد هدف قرار گرفته یکی از مسولین بلند پایه امنیتی اطلاعاتی پلیس لبنان است. در این زمینه می تواند چند هدف دنبال شود اگر چه قبل از کشف اطلاعات و تحقیقات، صحبت کردن در مورد عامل اصلی زود است، ولی با عناوین اولیه می شود طرف استفاده کننده و بهره گیرنده از این اتفاق را به خوبی شناخت.
وی افزود : با توجه به اینکه هم اکنون حکومت در جناح 8 مارس است و اختلاف سیاسی با 14 مارس وجود دارد و اینکه آقای وسام الحسن وابسته به 14 مارس بوده، قطعی است که یکی از اهداف می تواند ایجاد فتنه، درگیری و تشنج در لبنان باشد که این مسلماً رویکرد 8 مارس نیست و نکته دوم اقداماتی که آقای وسام الحسن  در سال قبل انجام داد و تعدادی از جاسوسان رژیم صهیونیستی را شناسایی کرده بود از این رو رژیم صهیونیستی می تواند اولین متهم باشد یا گزینه این اتهام به سمت این رژیم باشد چرا که با یک تیر چند نشان را هدف قرار داده. اول اینکه وضعیت لبنان را به هم می ریزد به نوعی اختلاف و تشنج داخلی می کشاند که قطعا به نفع اوست و دوم اینکه ناتوانی مجموعه 8 مارس در اداره ی کشور و امنیت لبنان را ابراز کند که باز هم به نفع رژیم صهیونیستی است. سوم اینکه بهره گیری کند در جهت کاهش فشارهایی که علیه این رژیم است و ناتوانی هایی هم که در برهه ی لبنان داشته است. چهارم اینکه از لبنان انتقامی بگیرد.
چون تاریخ سه دهه لبنان نشان می دهد که عمده ترین خشونت های عملیات تروریستی علیه افراد مختلف ، اعم از حزب الله یا گروهها ی دیگری  توسط صهیونیست ها رخ داده که یا مستقیما دست داشتند یا اینکه محرک عامل و حمایت کننده ی آن بودند،لذا در لبنان آگاهانه برخورد شد، همه ی طرف ها این ترور را محکوم کردند. عمده ی آنها به جز تعداد محدودی که تشنج آفرینی دارند خواستار آرامش و عدم واکنش شدند.

النعیمی گفت: برخی هم سعی داشتند با تحریکات خیابانی جو را به سمت و سوی امور طایفه ای و یا مذهبی و .. سوق بدهند که خوشبختانه موفقیتی در کار نبود.
از این رو اتفاق دیروز یکی از حوادث بسیار مهمی است مانند ترور رفیق حریری می تواند پیامدهای سیاسی گسترده ای داشته باشد. اما مهمترین نکته این است که لبنانی ها با توجه به تجربه ی دراز مدتی که دارند و دشمن را به خوبی شناسایی کردند خیلی به دنبال فرافکنی های بعضی ها در متهم کردن سوریه و یا خود گروههای مرتبط با 8 مارس یا مجموعه های حاکم فعلی دنبال نمی کنند و اکثرا این قضیه را رد کردند که یک عامل داخلی یا اختلاف داخلی باعث این اتفاق شده باشد، نوع انفجار هم نشانگر یک استراتژی بود علاوه بر کسی که مورد هدف بود ( وسام الحسن ) تعدادی از شهروندان لبنانی نیز در منطقه ی مسیحی نشینی که تقریبا تحت نفوذ هواداران آقای میشل اون از جناح حامی مقاومت است رخ داد همه ی این عوامل تقریبا انگشت اتهام را قبل از همه چیز به سمت رژیم صهیونیستی متوجه می کند .
آقای نعیمی در پاسخ به این که برخی از کارشناسان معتقدند این ترور در واقع پوششی برای نفوذ پهپاد حزب الله به اسرائیل بود افزود: وقتی رژیم صهیونیستی یک اقدامی تروریستی انجام می دهد اهداف متعددی را در کنار، برای خود می چیند یکی از آنها انحراف افکار عمومی از ناتوانی و ناکامی رژیم صهیونیستی بود. ایجاد تشنج، انتقام از لبنانی ها، ایجاد اختلاف یا حتی واکنش های گسترده ای که شبکه غربی را محکوم کردند. افرادی خواستار برخورد فوری شدند و افراد دیگری عجولانه دنبال این بودند که بگویند یک جنگ سراسری در لبنان رخ می دهد. صهیونیست ها به دنبال این بودند که بعد از این حادثه کاملا انظار به سمت خودشان نباشد و به عنوان یک اتفاق داخلی باعث درگیری و جنگ های داخلی باشد که خوشبختانه با شناسایی مجموعه گروه های لبنانی از هویت، ماهیت و عملکرد رژیم صهیونیستی این اتفاق رخ نداد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.