به دلیل وجود منابع آبی و خاکی حاصلخیز، استان کردستان یکی از مناطق ویژه کشور در توسعه باغداری است که در این میان تولید انگور در این استان دارای سابقه ای تاریخی است و هم اکنون حدود 50 نوع انگور در این استان تولید و برداشت می شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، در سال های اخیر به واسطه حمایت های دولت از طریق پرداخت تسهیلات بانکی، مشاوره و هدایت باغداران و اعطای نهاده های مورد نیاز، سطح باغات کردستان از 26 هزار هکتار در چند سال گذشته به 30 هزار هکتار افزایش یافته است و البته در جریان سفرهای هیئت دولت به کردستان مصوبات متعددی در راستای افزایش سطح باغات استان کردستان مطرح شده است.
کردستان یک میلیون و 17 هزار و 343 هکتار زمین زراعی دارد که از این میزان حدود 37 هزار و 149 هکتار آن را باغات تشکیل داده اند و هر ساله بخش زیادی از محصولات تولیدی کشاورزی کردستان را تولیدات باغی تشکیل می دهند و در این میان انگور پس از توت فرنگی از محصولات مهم کردستان به شمار می رود و می توان گفت در بیشتر باغ های استان و در شهرستان های مختلف این محصول وجود دارد و توسط کشاورزان برداشت و روانه بازار می شود.
انگور آبی و دیم دو محصول عمده باغی در استان کردستان به شمار می روند که 13 هزار هکتار از باغ‌های کردستان را در بر می‌ گیرد و هر ساله از روزهای ابتدایی مرداد ماه کار برداشت این محصول در مناطق شرقی و گرم استان آغاز می شود و این روند تا اوایل آبان در مناطق سردتر کردستان ادامه پیدا می کند.
انگور کردستان بیشتر در شهرستان های سنندج، مریوان، بانه، بیجار، قروه، سقز و کامیاران قرار دارند و از انواع ارقام تولید شده انگور در کردستان می توان به کشمشی، عسگری، فخری خوشناو و ره شه اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.