سران کشورهاي اتحاديه اروپا در نشست اخير خود در بروکسل تلاش کردند با کنار گذاشتن اختلافهاي خود، راه حلي براي بحران کنوني پيدا کنند اما به رغم اين تلاشها بازهم اختلاف نظرها مشهود بود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني يورونيوز، بسياري از کارشناسان نشست اخير اروپا را نشست "نيمه راه" عنوان کرده اند چرا که قرار است 27 عضو اتحاديه اروپا در دو جلسه ديگر در ماههاي نوامبر و دسامبر بار ديگر سياستهاي خود را همسو  سازند. انتظار هيچ پيشرفتي از اين نشست نمي رفت و پاريس و برلين همچنان اختلافهاي زيادي با يکديگر دارند.
يکي از تصميمات به دست آمده در نشست اخير ايجاد اتحاد مالي در سطح اتحاديه اروپا خواهد بود. از اول ژانويه 2014 همه بانکهاي اروپايي تحت نظارت بانک مرکزي اروپا در مي آيند. در حالي که فرانسه مايل بود اين اقدام زودتر از اين موعد صورت گيرد، آلمان اجراي آن را به تعويق انداخت.  آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت ما در خصوص طرحي چند مرحله اي به توافق رسيديم تا کيفيت کارمان بر سرعت کارها ارجحيت پيدا کند. اين يعني بانکها در سال 2013 تحت نظر قرار نخواهند گرفت.
بانکهايي که مشکلات مالي دارند تا قبل از سال 2014 مستقيما از سازو کار ثبات اروپا پول نخواهند گرفت اما رئيس شوراي اروپا از اين توافق هم ابراز خرسندي کرد.
ربکا هارمس عضو گروه سبزها در پارلمان اروپا گفت: اگر تصميم بگيريم دوباره به بانکها پول تزريق کنيم اين بار بايد دلايل خوبي ارائه شود.
فردريک راينفلد نخست وزير سوئد گفت: نکته مهم براي شهروندان سوئدي اين است که ماليات دهندگان و بانکهاي ما که همگي سالم هستند، نبايد بهاي زيان ساير بانکهاي کشورهاي اروپايي را بپردازند. اگر من چنين اطميناني حاصل نکنم، سوئد به اين طرح نخواهد پيوست.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار