سوزش سردل یکی از عارضه های ناشی از رعایت نکردن در آداب غذا خوردن است .

کارشناس تغذیه بیمارستان بوعلی سینا ساری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت : اداب غذا خوردن آدابی صرفا تربیتی نیستند و برای سلامتی ما نیز مفید هستند چرا که رعایت نکردن بسیاری از آنها به بیماری و عارضه های دشواری تبدیل می شوند .

مظفری افزود : از نظر پزشکی سوزش سردل معمولا وقتی اتفاق می افتد که غذا با عجله / هنگام دویدن / ایستاده و یا بدون جویدن کامل خورده شود .

وی تصریح کرد غذاهای سرخ کرده / چربی های اشباع شده / قند / الکل و سیگار کشیدن نیز موجب ایجاد سوزش سر دل می شود .

مظفری با اشاره به اینکه سوزش سردل وقتی اتفاق می افتد که دهانه ماهیچه ای ورودی مری به معده درست کار نکند گفت : این دهانه ماهیچه ای یا اسفنکتر برای ورود مواد غذایی به معده باز می شود ولی از برگشت اسید معده به درون مری پیشگیری می کند و در سوزش سردل این اسفنکتر کاملا بسته نشده و احساس سوزش ناشی از تحریک مری با اسید معده است .

این کارشناس تغذیه افزود : برای رفع سوزش سردل مخلوطی از ساقه سنبل ختایی / هویج / کرفس / رازیانه و سیر و اضافه کردن مقداری آب به آن می توان بعنوان یک نوشیدنی دارویی به کار برد .

مظفری تصریح کرد هل و دارچین نیز بعنوان دو گیاه دافع نفخ در رفع سوزش سردل توصیه می شوند .

بگفته وی شوید نیز برای بهبود سوزش سردل موثر و درست کردن چای با چند قاشق مرباخوری دانه شوید خرد شده مفید است که البته زنان باردار باید از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنند ./س

برچسب ها: رعایت ، آداب ، غداخوردن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.