عملکرد سد و نیروگاه گتوندعلیا کاملا منطبق با پیش بینی های قبلی است و این طرح توانسته بطور کامل به اهداف خود دست یابد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، داريوش محجوب مدیر امور مهندسی عمران طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا ضمن اعلام مطلب فوق گفت: طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا که با هدف تامین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز پائین دست و تولید سالیانه 4250 میلیون کیلووات ساعت انرژی برق آبی احداث شده است بلندترین سد خاکی کشور و بیشترین میزان تولید انرژی سالیانه را در بین تمامی نیروگاه های برق آبی کشور داراست.

وی افزود: سد گتوندعلیا بزرگترین مخزن آبی بر روی رودخانه کارون است که دریاچه آن بیش از 90 کیلومتر امتداد دارد.

مدیر امور عمران طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا ضمن اشاره به اهمیت این طرح بیان کرد: طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا نقش تعیین کننده ای در کنترل سیلاب رودخانه کارون ایفا می کند و از نظر افزایش توان مدیریت مخازن سدها و نیروگاه های بالادست بسیار حائز اهمیت است.دکتر محجوب ویژگی های منحصر بفرد این طرح را برشمرد و افزود: طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا در شرایط پیک کار توانست برای بیش از 10 هزار نفر اشتغال ایجاد کند و با دست یابی به بالاترین رکوردهای عملیات اجرایی در کشور ، تحول چشمگیری در اقتصاد منطقه بوجود آورد.

وی گفت: برای احداث سد گتوندعلیا بیش از 2 میلیون متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته و افزون بر 82 میلیون متر مکعب عملیات خاکی انجام شده است.

مدیر امور عمران سد گتوندعلیا هدف از عملیات اجرایی صورت گرفته در سازند گچساران را علاج بخشی و تضمین کیفیت آب مخزن سد عنوان کرد و افزود: بر خلاف آنچه که رسانه ها عنوان کردند عملیات علاج بخشی صورت گرفته در سازند گچساران بخوبی توانست نرخ انحلال نمک را کاهش دهد و آب های شوری که از منابع مختلف از جمله چشمه شور موجود در بالادست وارد مخزن می شد را به طور کامل کنترل و با ایجاد لایه بندی در مخزن، کیفیت آب خروجی را در حد مورد نظر تضمین نماید.

محجوب وضعیت فعلی سد گتوندعلیا را بسیار مناسب ارزیابی کرد و بیان داشت: پس از گذشت بیش از یکسال از آبگیری و انجام مراحل مختلف آن، رفتار سد گتوندعلیا کاملا منطبق با پیش بینی های قبلی است و این سد توانسته نقش خود را با کنترل و تجمیع آب و تولید انرژی برق آبی بخوبی ایفا کند.

در دومین همایش سد و تونل ايران که در دانشگاه تهران برگزار شد، دستاندركاران و خبرگان صنعت سدسازي و احداث تونل؛ مباحث مورد توجه فعالان اين صنعت منجمله طرح هاي بزرگ سدسازي را مورد توجه و ارزيابي قرار دادند./س
برچسب ها: سد ، گتوندعلیا ، نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار