جیتکس 2012 با رکورد 130 هزار بازدید کننده از 3500 کمپانی و عرضه کننده خدمات فناوری اطلاعات از 144 کشور، پنجشنبه 27 مهر ماه 1391 به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران علیرضا خراسانی در وبلاگ خبر انلاين نوشت: جیتکس شوی تجاری- فنی است که در آن شرکتها و حکومت های منطقه دست با بستن قراردادهای متوسط و کلان با عرضه کنندگان محصولات و خدمات آی تی می زنند.
اینترنتی و الکترونیکی تر شدن سازمانهای دولتی و حکومتی منطقه، صندلی های بیومتریک اتومبیل های کمپانی فورد، جدیدترین تبلت های zync، عرضه فناوری وای فای در هواپیما و خطوط هوایی، طرح های توسعه دولت الکترونیک در امارات و سایر کشورهای منطقه، برنامه های توسعه کلود کامپیوتینگ، معرفی گیت های موسوم به e-gate  فرودگاه دوبی بعنوان دستاورد جدید تکنولوژیکی، حضور تاچ میت(کمپانی سازنده لپ تاپ و تبلت مستقر در امارات) و اینتکس و هوآوی با تازه ترین تبلت های خود، از بارز ترین رخدادهای جیتکس 2012 بود.
ایرانی ها سالهای گذشته بدلایل مختلف سعی کردند حضور جدی تر و پر شورتری داشته باشند (برخی از سر ذوق زدگی و برخی برای رسیدن زودتر به قلل فناوری) اما رفته رفته به چند دلیل حضور ایرانی ها کم رنگ شد. یکی ساختن شوهای مشابه در ایران (هر چند عنوان بین المللی نمی توان روی آن گذاشت) و با حضور خود ایرانی ها برای عرضه خود به خود بود!
دلیل دیگر کم علاقگی کمپانی های غربی برای بستن قرارداد با ایرانی ها که عمدتا دولتی (بانکی-نفتی) بوده اند. شوی تجاری– فنی یعنی بستن قراردادهای هنگفت با کشورهای منطقه. خوب، طی سالیان گذشته کمپانی های غربی با حکومتهای عربی منطقه قراردادها را بسته و سود کلانی هم عایدشان شده است تا جایی که شرکتهای نوظهور عربی (با استخدام غربی ها) اکنون خودشان عرضه کننده سرویس ها و خدمات آی تی شده اند و رقیبی هم برای کمپانی های غربی به شمار می روند.
برخی از این کمپانی ها سعی کرده اند بدلیل ایجاد محدودیت برای ایرانی ها توسط غربی ها، با کمپانی های غربی قرارداد بسته و بعد سرویس های خود را به ایرانی ها ارائه کنند و سود چند جانبه ای را ببرند. این عامل نیز باعث شده تا ایرانی ها به end of high tech دسترسی آسان نداشته باشند.
در جیتکس 2012 غول های نرم افزاری و سخت افزاری بزرگ دنیا نیز هر کدام غرفه ای داشته و به عرضه محصولات و سرویس های خود پرداختند. حضور مایکروسافت، اوراکل، اینتل، کاسپرسکی، شارپ، پاناسونیک، SAP، سیمانتک، سیسکو، گوگل، فیس بوک، سامسونگ، اچ پی، نوکیا و اتصالات (دارای بزرگترین غرفه در جیتکس) را می توان در همین راستا نام برد اما یک واقعیت وجود دارد و آن اینکه بازار آی تی منطقه بدون حضور ایران و شرکتهای ایرانی بعنوان طرف قرارداد(پتانسیل بالای آی تی )، به ضرر برگزار کنندگان بوده است و اینکه کمپانی های غربی در جایی حضورشان پر رنگ می شود که بوی قرارداد به مشام شان بخورد. به همین دلایل جیتکس 2012 برای غربی ها دلچسب نبوده است.
برچسب ها: جیتکس ، علیرضا ، خراسانی ، وبلاگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار