فرانسیس بویل استاد حقوق بین الملل در دانشگاه ایلینوی مي‌گويد: جرج بوش رئيس جمهور سابق امريکا و توني بلر نخست وزير سابق انگليس به دليل جنايت عليه صلح، جنايات جنگي و شکنجه مجرم هستند.

 به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي‌وي، فرانسیس بویل استاد حقوق بین الملل در دانشگاه ایلینوی مي‌گويد: جرج بوش رئيس جمهور سابق امريکا و توني بلر نخست وزير سابق انگليس به دليل جنايت عليه صلح، جنايات جنگي و شکنجه مجرم هستند.


دادگاه جنايات جنگي کوالالامپور، در نوامبر ۲۰۱۱ که در آن فرانسيس بويل استاد حقوق بين الملل در دانشگاه ايلينوی رهبري گروه دادستاني را بر عهده داشت، بوش و بلر را به دليل جنايات عليه صلح و بشريت و همچنين نسل کشي در جريان جنگ عراق مجرم شناخت
.
اين دادگاه همچنين ۱۱ مي ۲۰۱۱ ميلادي (۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰) بوش، ديک چيني معاون سابق رئيس جمهور پيشين امريکا و دونالد رامسفلد وزير پيشين دفاع امريکا را به دليل جنايت شکنجه مجرم تشخيص داد.

بويل حقوقدان برجسته بين المللي در این باره اظهار داشت: ما قطعا بوش و بلر را به دليل جنايات‌عليه صلح، جنايات جنگي و شکنجه به طور کلي تحت تعقيب قرار خواهيم داد.

وي در ادامه با اشاره با حمله نيروهاي تحت امر امريکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و اصول قوانين بين المللي که در منشور اصول دادگاه نورمبرگ به رسميت شناخته شده‌اند، افزود: ما هر دوي آن‌ها را به دليل جنايت عليه صلح بر اساس منشور نورمبرگ مجرم شناخته‌ايم.

بر اساس اصول دادگاه نورنبرگ طرح ريزي، تدارک، شروع و اعمال جنگ تجاوزکارانه يا جنگي بر خلاف پيمان‌ها، توافقات و تعهدات بين المللي، جناياتي هستند که بر اساس قوانين بين المللي قابل مجازات محسوب مي‌شوند.

اسقف اعظم دزموند توتو در ماه سپتامبر گفت: بلر و بوش به دليل نقش خود در جنگ عراق بايد در دادگاه بين المللي کيفري در لاهه حاضر شوند.

بويل با بيان اينکه ما اکنون در حال تلاش براي رسيدن به اين هدف هستيم»، تاکيد کرد ما تلاش کرديم تا بوش را در سوئيس بگيريم اما وکلاي وي به او توصيه کردند که به اين کشور نرود. من سه بار سعي کردم که بوش را در کانادا نيز دستگير کنيم، اما متاسفانه دولت کانادا از وي حمايت کرد.

وي گفت: چرخ‌هاي عدالت شايد به کندي بچرخند اما مي‌چرخند. بويل همچنين از دادگاه بين المللي کيفري به دليل حاضر نکردن جنايتکاران امريکايي، انگليسي و اسرائيلي در پيشگاه عدالت انتقاد کرد.

وي گفت: آنها تاکنون تنها به دنبال جانيان سياهپوست آفريقايي بوده‌اند و کاري با جنايتکاران و مرتکبان کشتار جمعي امريکايي، انگليسي و اسرائيلي نداشته‌اند.

اين حقوقدان همچنين رژيم اسرائيل را به دليل ارتکاب نسل کشي کامل و آشکار عليه فلسطيني‌ها درغزه محکوم کرد و گفت، دادگاهي در مالزي، ماه نوامبر، در مورد مسئله فلسطين تشکيل جلسه خواهد داد.
برچسب ها: بوش ، بلر ، مجرم بودن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار