رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت ملی مسجد حاج سید محمد مولانا شهر تبریز خبر داد و گفت: حدود 100 مسجد تاریخی در استان در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی افزود: با توجه به مطالعات انجام گرفته روی اثر، پی بنا متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی است كه در دوره های متاخر تعمیرات بسیار زیادی در بنا انجام شده است.

وی گفت: این بنا با پلان مستطیل شكل و پوشش سقف مسطح، در یك طبقه و دو نیم طبقه ساخته شده كه ورودی نیم طبقه از سمت بیرون مسجد است.

محمدی رعایت قرینگی در مسجد نسبت به محور شمالی ـ جنوبی را از جمله ویژگی خاص این اثر عنوان كرد و گفت: این مسجد محراب ندارد و منبر نیز در مكانی به غیر از محل خود جاگذاری شده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان افزودد: مقرنس های بكار رفته در مسجد مولانا نیز از شاخص های معماری آن به شمار می رود و نمای بیرونی بنا تلفیقی از آجركاری های دوره اسلامی و بخصوص قاجار است.

محمدی یادآور شد: مسجد حاج سیدمحمد مولانا دارای فضاهای ورودی، كفشكنی، شبستان، آبدارخانه و سرویس های بهداشتی جداگانه است.

وی گفت: وضعیت كنونی بنا سالم و پابرجاست اما هرگونه مرمت مورد نیاز به تدریج و با ثبت ملی این اثر به منظور جلوگیری از تخریب و یا آسیب های احتمالی در آن انجام خواهد شد.

مسجد حاج محمد مولانا در تبریز با قدمت اواخر قاجار، یكی از 15 اثر آذربایجان شرقی است كه در پنجمین همایش ملی شورای سیاست گذاری ثبت میراث فرهنگی در استان البرز در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید. /س

 

برچسب ها: مسجد ، مولانا ، ثبتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.