روسا و مديران عامل بيش از 50 بيمارستان خصوصي تهران تاكيد كردند كه با ادامه وضع اقتصادي موجود و عدم حمايت جدي دولت، در آستانه ورشكستگي و تعطيلي كامل قرار خواهند گرفت.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان نظام پزشكي، نشست رؤسا و مديران عامل بيمارستانهاي خصوصي تهران با رئيس كل، معاونان و مسؤولان سازمان نظام پزشكي كشور پنج‌شنبه 27مهرماه در محل سازمان برگزار شد.

در اين جلسه دكتر سيدشهاب‌الدين صدر با بيان اينكه نشست مشترك مسؤولان سازمان نظام پزشكي و روساي بيمارستان هاي خصوصي به صورت مستمر در هر فصل سال برگزار مي‌شود نتايج بحث‌هاي ارائه شده در اين جلسات را بسيار مؤثر دانست .

وي سپس به وضعيت تعرفه هاي خدمات حوزه سلامت با توجه به افزايش تورم و شرايط اقتصادي موجود اشاره و اظهار كرد: تعرفه‌گذاري خدمات حوزه سلامت در دومين سال از برنامه پنجم توسعه كه در آن حق تعرفه‌گذاري بخش خصوصي از سازمان نظام پزشكي سلب شده است نسبت به سال گذشته بهبود داشته به طوري كه با تلاش و استدلال علمي و منطقي مسؤولان و كارشناسان سازمان نظام پزشكي و همراهي وزارت بهداشت، رشد 20 درصدي تعرفه در 6 ماهه نخست سال 91 نسبت به سال 90 اقدام مناسبي در جهت جبران رشد هزينه ها بود هرچند هنوز با تعرفه واقعي اختلاف بسياري دارد.

 رئيس كل سازمان نظام پزشكي از تصريح استفساريه مجلس شوراي اسلامي مبني بر محفوظ بودن حق و وظيفه قانوني اين سازمان در خصوص تعرفه‌گذاري خدمات درماني بخش خصوصي تا زمان تشكيل شوراي عالي بيمه سلامت خبر داد و گفت: اين استفساريه اخيرا توسط سازمان نظام پزشكي از مجلس شوراي اسلامي دريافت شده و بر حفظ اختيارات سازمان‌ها و نهادهاي داراي وظيفه تعرفه‌گذاري تا زمان تشكيل شوراي عالي بيمه سلامت صحه مي‌گذارد، ضمن اينكه مطابق قانون پس از اتمام برنامه پنجم توسعه كشور، سازمان نظام پزشكي موظف به تعيين و اعلام تعرفه‌هاي سلامت در بخش خصوصي خواهد بود.

 لزوم كارشناسي تعرفه هاي سال 91 با توجه به واقعيات اقتصادي و توان مالي مردم

وي با اشاره به مشكلات اقتصادي و رشد تورم در جامعه افزود: تورم در حوزه سلامت 2 برابر ميزان تورم اعلام شده در جامعه يعني حدود 50% است بنابراين آحاد جامعه پزشکی معتقدند که تعرفه‌هاي اعلام شده براي سال 91 با توجه به تغيير قابل ملاحظه قيمت‌ها و افزايش نرخ تورم نسبت به ابتداي سال و همچنين تغييرات شديد در بازار ارز كه تهيه تجهيزات و لوازم مصرفي پزشكي را بشدت تحت تاثير قرار داده، نیاز به کارشناسي و تجدیدنظر براي نيمسال دوم دارد.

وی ضمن تأکید بر این واقعیت، مشکلات اقتصادی  اقشار مختلف مردم را متذکر شد و گفت: ما ضمن کارشناسی دقیق بایستی به وضعیت و مشکلات مردم و بیماران توجه داشته باشیم و با توجه به مصالح جامعه تصمیم‌گیری کنیم.

 ترديدي در لزوم كارشناسي مجدد  تعرفه هاي شش ماهه دوم سال 91 نداريم

رييس كل سازمان نظام پزشكي تصريح كرد: در لزوم كارشناسي در تعرفه هاي سال 91 براي شش ماهه دوم ترديدي نداريم و بزودي عمليات محاسبه، تعيين و اعلام تعرفه هاي بخش خصوصي حوزه سلامت در نيمسال دوم سال 91 توسط كميته ويژه اي از شوراي عالي نظام پزشكي آغاز خواهد شد.

دكتر صدر، سپس با ارايه بخشي از فعاليت هاي اخير سازمان نظام پزشكي به تفاهم نامه مالياتي سال 90 جامعه پزشكي اشاره كرد و گفت: اين تفاهم نامه با پيگيري‌هاي فراوان سازمان نظام پزشكي و جمع‌آوري نظرات جامعه پزشكي تدوين شده و مورد موافقت سازمان امور مالياتي قرار گرفته كه با بهره‌گيري از آن بسياري از مشكلات مالياتي جامعه پزشكي مرتفع شده و اجراي آن گام بزرگي در جهت وصول عادلانه ماليات مي‌باشد.

وي در خصوص امور انتظامي و قضايي جامعه پزشكي، عنوان كرد: خوشبختانه در حوزه انتظامي در بهترين شرايط كاري و همكاري با قوه قضاييه قرار داريم و با توجه به فعاليت مؤثر شوراهاي حل اختلاف حوزه سلامت، ‌شاهد كاهش چشمگير پرونده‌هاي قضايي جامعه پزشكي هستيم. همچنين سازمان نظام پزشكي در حوزه اصلاح قوانين و متناسب سازي احكام جزايي با جايگاه و قداست حرفه پزشكي اقدامات بسيار خوبي در سال‌هاي اخير انجام داده است.

 وي تاكيد كرد: از نظر ما تسهيل امور انتظامي جامعه پزشكي پس از تعرفه گذاري خدمات بخش خصوصي، مهمترين اقدام و فعاليت سازمان نظام پزشكي است كه خوشبختانه اقدامات موثر سازمان نظام پزشكي در ساماندهي امور انتظامي جامعه پزشكي با همكاري قوه قضاييه، موجب ايجاد امنيت شغلي نسبي در بين فعالان حوزه سلامت شده است.

رييس كل سازمان نظام پزشكي در ادامه، با اشاره به آغاز فرآيند ثبت نام و تخصيص آرم طرح ترافيك سال 92 ويژه جامعه پزشكي، از روساي بيمارستان هاي خصوصي خواست ضمن اطلاع رساني مناسب به پزشكان، نظرات خود در اين خصوص را به اين سازمان منعكس نمايند.

وي همچنين تشكيل هيأت امناي ستاد جمع‌آوري كمك‌هاي جامعه پزشكي به مردم زلزله زده آذربايجان و تلاش در جهت بازسازي يكي از روستاها و يا ساخت مراكز بهداشتي- درماني مناطق زلزله زده، فعاليت مؤثر مركز افكارسنجي سلامت با تكيه بر آراء و نظرات جامعه پزشكي، ‌تقويت گروه داوطلبان درمانگر (مدد محرومان) سازمان نظام پزشكي با استقبال صورت گرفته از سوي جامعه پزشكي، ‌برگزاري اولين كنگره بين‌المللي سلامت الكترونيك با حضور چهره‌هاي بين‌المللي برجسته اين حوزه در نهم و دهم آذرماه سال جاري را از ديگر اقدامات شاخص سازمان نظام پزشكي كشور عنوان كرد.

دكتر صدر همچنين از سازمان هاي بيمه اي خواست در اسرع وقت نسبت به پرداخت بدهي هاي خود به بيمارستان هاي خصوصي و اعضاي جامعه پزشكي اقدام نمايند و بيمه هاي تكميلي نيز براي جلوگيري از اختلال در ارايه خدمات به بيماران بيمه شده، نسبت به تمديد قراردادهاي خود با بيمارستان هاي خصوصي اقدام نمايند.

در ادامه اين جلسه، تعدادي از روساي بيمارستان هاي خصوصي به بيان ديدگاه ها و مشكلات خود پرداختند.

 افزايش قيمت تجهيزات و لوازم مصرفي بيمارستان ها در چند ماهه اخير

قيمت گاز هليوم مورد استفاده در بخش ام آر آي 10 برابر شده است

ابتدا دكتر معظمي، رييس بيمارستان پارس به نمايندگي از روساي بيمارستان هاي خصوصي گزارشي از وضعيت اقتصادي چند بيمارستان خصوصي را ارايه كرد.

وي گفت: با توجه به تورم بالا و تغييرات شديد ارز، اغلب بيمارستانها و مراكز خصوصي و حتي دولتي در بسياري از حوزه هاي ارايه خدمت به بيماران دچار مشكلات جدي شده اند. بعنوان مثال تهيه گاز هليوم مورد استفاده در بخش ام آر آي( MRI  ) بسيار مشكل و قيمت آن نسبت به سال گذشته ده برابر شده است . بنابراين اگر يك خدمت تصويربرداري پايه با دستگاه ام آر آي در 6ماهه نخست 177 هزار تومان تمام ميشد، اكنون و در شش ماهه دوم سال با در نظر گرفتن دلار 3400 توماني، اين رقم به حدود 400هزار تومان مي رسد.

دكتر معظمي افزود: قيمت يك خدمت پايه سي تي اسكن از 140هزار تومان در ابتداي سال 91 به حدود 270 هزار تومان در شرايط كنوني رسيده است ضمن اينكه تلاطم بازار ارز باعث گرانفروشي و سودجويي برخي شركت هاي وارد كننده تجهيزات و لوازم مصرفي پزشكي شده است.

وي رشد بيش از 370 درصدي قيمت كيت هاي آزمايشگاهي، رشد فزاينده هزينه فيلم راديولوژي در كنار ناياب شدن آن، رشد 29درصدي هزينه آب، جهش 65 درصدي قيمت مواد مصرفي، مواد غذايي در شش ماهه اول سال 91 نسبت به سال 90 را از جمله مهمترين موراد چالش برانگيز حوزه اقتصادي بيمارستان ها و مراكز خصوصي درماني عنوان كرد.

رييس بيمارستان پارس، با اشاره به بدهي 200ميلياردي شركت ها و بيمه هاي طرف قرارداد بيمارستان هاي خصوصي تهران، در خصوص كاهش نقدينگي بيمارستان هاي خصوصي براي تهيه لوازم و مواد مصرفي موردنياز هشدار داد و آنرا تهديد جدي در ارايه خدمات درماني مطلوب به مردم دانست.

وي در ادامه، از دولت و بانك مركزي خواست با توجه به اولويت نيازهاي ارزي در بخش سلامت، در خصوص تخصيص ارز دولتي به اين حوزه مسوولانه تر عمل نمايند.

 دكتر نوروزي، نايب رييس شوراي عالي نظام پزشكي نيز در اين جلسه با اشاره به بدهي كلان و هميشگي بيمه ها به بيمارستان ها و مراكز خصوصي، گفت: نبايد سرنوشت فعاليت بيمارستان ها را به وصول طلب از بيمه ها گره زد چرا كه بنظر مي رسد بيمه ها هم پولي براي پرداخت ندارند.

وي افزود: در شرايط فعلي بايد با تطبيق گردش اقتصادي بيمارستان ها با شرايط موجود اقتصاد كشور، در برخي هزينه ها صرفه جويي كنيم.

 بيمه هاي تكميلي تاكنون قراردادهاي سال قبل را تمديد نكرده اند

در ادامه تعداد ديگري از روساي بيمارستان هاي خصوصي از جمله دكتر انيسيان از بيمارستان ابن سينا، دكتر احمدي از بيمارستان لاله، دكتر نادري از بيمارستان جم، دكتر اسماعيل زاده از بيمارستان آزادي، دكتر نيكوبخت از بيمارستان كودكان تهران، دكتر شميمي از بيمارستان تهران، دكتر صفايي از بيمارستان توس، دكتر مدني از بيمارستان البرز، دكتر عابدين زاده از بيمارستان كيان، دكتر روح الهي از بيمارستان كسري، دكتر انوري از بيمارستان پاسارگاد و دكتر ارمنده از بيمارستان پارسياندر سخناني، كاهش قدرت اقتصادي مردم و بيماران، خودداري بيمه هاي تكميلي از انعقاد قرارداد منصفانه و منطبق با شرايط اقتصادي فعلي با بيمارستان ها، بلاتكليفي ناشي از تغييرات ارزي جهت تهيه مواد مصرفي وارداتي، رشد شديد هزينه هاي جاري و پرسنلي، عدم حمايت كافي دولت و دستگاه هاي متولي حوزه سلامت و معضل هميشگي بدهي بيمه ها به جامعه پزشكي را از جمله مهم ترين چالش هاي پيش روي بيمارستان ها و مراكز خصوصي حوزه سلامت كشور اعلام كردند.

آنها همچنان ضمن تأكيد بر اينكه‌ پيشنهاد افزايش تعرفه‌هاي خدمات سلامت در شش ماهه دوم سال، ‌يك خواسته كارشناسي و منطقي است. از رئيس كل سازمان نظام پزشكي خواستند اين پيشنهاد و خواسته را به صورت كارشناسي به مسؤولان منتقل نمايد تا بهانه‌اي براي افراد سودجو جهت بهره‌برداري‌هاي غيرصنفي ايجاد نشود.

به گزارش روابط عمومي سازمان نظام پزشكي،  در پايان اين جلسه، روساي بيمارستان هاي خصوصي تهران تصريح كردند كه ادامه وضع اقتصادي موجود و عدم حمايت جدي دولت، بيمارستان ها را در آستانه ورشكستگي و تعطيلي قرار مي دهد.

همچنين آنان توافق كردند در صورتي كه بيمه هاي تكميلي نسبت به تمديد قراردادي منصفانه با بيمارستان هاي خصوصي نكنند، ضمن تاكيد بر ارايه خدمات به همه بيماران، از ارايه خدمات مطابق شرايط و ضوابط بيمه هاي تكميلي معذور خواهند بود.

دكتر صدر، رييس كل سازمان نظام پزشكي كشور نيز از روساي بيمارستان هاي خصوصي خواست تا ميزان مطالبات خود از سازمان هاي بيمه اي را اعلام كنند تا سازمان نظام پزشكي جهت جلوگيري از كاهش نقدينگي بيمارستان ها، وصول اين طلب را از مجاري مختلف پيگيري نمايد.

تهيه گزارشي جامع و مستند از اثرات تغييرات ارزي بر ارايه خدمات حوزه سلامت از جمله تهيه لوازم و مواد مصرفي از سوي بيمارستان هاي خصوصي و ارايه آن به رييس جمهور و سازمان ها و نهادهاي مرتبط توسط سازمان نظام پزشكي كشور، از ديگر تصميمات اين جلسه بود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار